DDVZ102 Theatre and Education

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
2/2/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Jonáš Konývka, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 2, Thu 16:15–17:45 2
Prerequisites (in Czech)
EVER( DDVL102 Theatre and Education )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvést studenty do smýšlení Ateliéru nad oborem divadla a výchovy.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti:
- rozumí základním pojmům oboru a umí je správně používat;
- mají všeobecný přehled o aktuálním dění v oboru divadlo a výchova;
- rozeznávají a pojmenovávají různé formy a metody v oboru používané;
- jsou obeznámeni s dokumenty RVP, orientují se v problematice divadelního vzdělávání v ČR;
- mají povědomí o praktických možnostech užití divadla a výchovy v ČR a o profilu absolventa studovaného oboru.
Syllabus (in Czech)
  • Předmět Divadlo a výchova je zaměřen na zlepšování schopnosti orientovat se v oboru divadla a výchovy z teoretické i praktické strany. Pojmenuje se tak základ studijního oboru Dramatická výchova z různých stran. Především se budeme zabývat těmito okruhy:
  • oborová terminologie;
  • důležité osobnosti;
  • RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G a k nim příslušné ŠVP;
  • používané metody a formy výuky;
  • základní předpoklady dramatického jednání;
  • způsoby tvorby inscenace (dramatický proces, proces inscenační tvorby);
  • reflexe, sebereflexe;
  • možná úskalí při budoucí divadelně-pedagogické práci;
  • instituce, jež mají k oboru blízko i daleko.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
  • Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
    recommended literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Brockett, O. G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha 1999. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 pp. ISBN 80-7068-129-2. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • HRAŠE, J. and M. KUČERA. Mně sluchu dopřejte…! Sborník statí, dat a dokumentů o práci na hereckém monologu a dialogu. Praha: IPOS, 1997, 80 pp. ISBN 80-7068-096-2. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 pp. ISBN 978-80-86928-42-5. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 pp. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 pp. ISBN 80-901954-1-5. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Assessment methods (in Czech)
ZS: zápočet na základě docházky a písemné práce o oborovém rozhledu;
LS: zápočet na základě docházky; celkové hodnocení na základě vědomostní ústní zkoušky.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2018/DDVZ102