DDVL102 Theatre and Education

Theatre Faculty
Summer 2026
Extent and Intensity
0/4/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Zuzana Klvaňová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to familiarize students with the basic terminology, content, and concepts of theater and education, both on a theoretical and practical level. Within the framework of the course, students acquire basic practical skills through their own experience.
Learning outcomes
After completing the course, students will:
- understand the basic concepts of the field and be able to apply them correctly in practice;
- recognize and name the various forms and methods used in the field;
- have mastered the basic principles of acting and stage performance, both in theory and in practice; - are able to analyze and reflect on selected literary works for children and young people with regard to their use in educational theater practice.
Syllabus
  • Field-specific terminology;
  • Teaching methods and forms – theoretical and practical;
  • Auditing / participation in theatre and education programs / lectures with experts from the field;
  • Basic prerequisites for acting and stage performance;
  • Starting points for creating a production when working with a children's theater troupe.
Literature
    required literature
  • Kovalčuk, J. Téma: autorské divadlo. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-80-86928-61-6. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
  • Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
    recommended literature
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
  • Braun, K.: Druhá divadelní reforma? Divadelní ústav, DAMU, JAMU, MK Praha 1993. info
  • Brockett, O. G. Dějiny divadla. Lidové noviny, Praha 1999. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 pp. ISBN 80-7068-129-2. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. 1. vyd. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • HRAŠE, J. and M. KUČERA. Mně sluchu dopřejte…! Sborník statí, dat a dokumentů o práci na hereckém monologu a dialogu. Praha: IPOS, 1997, 80 pp. ISBN 80-7068-096-2. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 pp. ISBN 978-80-86928-42-5. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 pp. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 pp. ISBN 80-901954-1-5. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
Teaching methods
Regular classes (lectures, seminars);
Number of contact hours per week: 4
Number of hours of independent study per week: 1
Assessment methods
Credit will be awarded based on attendance and the submission of a written assignment. The written assignment will consist of annotations of 15 books from children's and young adult literature and an oral presentation of 3 selected books.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2026/DDVL102