HF:H70118z Metodika klavírní hry - Informace o předmětu
H70118z Metodika klavírní hry
Hudební fakultazima 2017
- Rozsah
- 10/0. 7 kr. 7 z 14. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- So 10:30–12:00 112
- Předpoklady
- EVER( H70118l Metodika klavírní hry )
EVER ( H60234z Metodika klavírní hry ) Absolvování předmětů Historie klavírní hry a pedagogiky a Teorie klavírní interpretace Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Mateřské obory • Hra na klavír (program HF, B-HUDUM) (2) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Klavírní pedagogika (program HF, B-HUDUM)
- Osnova
- - získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti; - vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků; - zjišťování předpokladů pro studium klavírní hry (u začátečníků a při talentové zkoušce na konzervatoř); - vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním, časový rozvrh cvičení); - metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not; - specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku; - základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce s nimi; - možnosti dětské ruky. Řešení technických obtíží - nalézání příčin problémů; - pedalizace a její metodika od počáteční výuky; - moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
- Literatura
- Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003
- Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek. Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty
- Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
- Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000
- Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Lynx Brno 2006
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- zápočet zápočet - SZZ
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2017/H70118z