H70118z Metodika klavírní hry KP1

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
20/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
So 12. 10. So 10:30–12:00 112, So 16. 11. So 10:30–12:00 112, So 7. 12. So 10:30–12:00 112, So 11. 1. So 10:30–12:00 112, So 8. 2. So 10:30–12:00 112
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalost zásad moderní elementární klavírní výuky. Získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti.
Osnova
  • Hlavní směry vývoje české i světové metodiky klavírní hry ve 20. a 21. století.
  • Vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním, časový rozvrh cvičení atd.).
  • Metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not.
  • Moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
  • Specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku.
  • Základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce s nimi.
  • Vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků.
  • Praktické využití učebních pomůcek ve všech oblastech elementární výuky: rozvoj hudebnosti, získávání dovedností hry na nástroj, práce s notovým textem, rozvíjení fantazie a tvořivosti.
  • Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
  • Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání z hlediska jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek. Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty.
Literatura
  • Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003.
  • Horňáková, L.: Cesta ke klavíru. Bzenec 2023.
  • Horňáková, L.: Zvířátka na klavíru. Bzenec 2022.
  • Horňáková, L.: Hurá na noty. Bzenec 2022.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not I. Praha 2007.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not II. Praha 2008.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not III. Praha 2008.
  • Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000.
  • Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Brno, Lynx 2006.
Metody hodnocení
Zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H70118z