H70118l Metodika klavírní hry KP1

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
20/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
prof. MgA. Alena Vlasáková
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Znalost zásad moderní elementární klavírní výuky. Získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti.
Osnova
  • Kombinace učebních materiálů pro elementární stupeň klavírní výuky.
  • Moderní přístup k fyziologii klavírní hry, pojetí pohybových a pocitových cvičení s uvedením praktických příkladů pro žáky různého věku.
  • Metodické postupy výuky pedalizace.
  • Studium klavírních etud. Nejčastěji užívané sbírky etud pro začínající i středně pokročilé, specifičnost práce na etudě se začátečníkem.
  • Základy hry z listu.
  • Improvizace na elementárním stupni klavírní výuky. České i zahraniční materiály.
  • Čtyřruční hra a základy klavírního doprovodu.
Literatura
  • Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika, první kroky na cestě ke klavírnímu umění. Nakladatelství AMU Praha 2003.
  • Horňáková, L.: Cesta ke klavíru. Bzenec 2023.
  • Horňáková, L.: Zvířátka na klavíru. Bzenec 2022.
  • Horňáková, L.: Hurá na noty. Bzenec 2022.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not I. Praha 2007.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not II. Praha 2008.
  • Šimková, L.: Učíme se hrát z not III. Praha 2008.
  • Judovina-Galperina, T. B.: U klavíru bez slz. Brno, Lynx 2000.
  • Slaná, Marcela: Kdo si hraje, ten je zdravý. Brno, Lynx 2006.
  • Notové materiály: české a zahraniční klavírní školy ve srovnání z hlediska jednotlivých elementů výuky začátečníka dle témat přednášek.
  • Jejich audiovizuální součásti předkládané na přednáškách jsou spojené s hodnocením a srovnáváním v diskusích pedagoga se studenty.
  • Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně jejich metodických poznámek a audiovizuálních doplňků.
Metody hodnocení
Zápočet
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.