HF:H70136l Teorie klavírní interpretace - Informace o předmětu
H70136l Teorie klavírní interpretace
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 10/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H70136z Teorie klavírní interpretace
Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
- souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
- individuální klavírní technika;
- umění slyšet vlastní hru;
- koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení
- práce;
- problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování
- záporných;
- vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
- rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
- provedení před obecenstvem;
- soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
- specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
- etika a poslání interpreta.
LS
- tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
- analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
- barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
- fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení
- profesionálním onemocněním;
- základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
- rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
- práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
- kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
- koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
- Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- Literatura
- Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
- Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
- Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
- Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
- Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
- Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
- Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
- Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
- Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
- Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
- Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- zápočet
zkouška
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H70136l