H70136l Teorie klavírní interpretace

Hudební fakulta
léto 2019
Rozsah
10/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 10:10–11:45 112
Předpoklady
EVER( H70136z Teorie klavírní interpretace )
Znalosti na úrovni absolutoria konzervatoře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Osnova
Základní faktory podmiňující úspěšné studium klavírní hry:
- specifičnost a rozvíjení pianistovy hudební představivosti;
- souvislost představ a paměti při studiu skladby i při interpretačním výkonu;
- individuální klavírní technika;
- umění slyšet vlastní hru;
- koncentrace při cvičení a při uměleckém výkonu. Biorytmus a efektivní rozvržení
- práce;
- problematika trémy. Možnosti využití jejích kladných faktorů a potlačování
- záporných;
- vliv motivace na výsledky práce klavíristy v jednotlivých fázích studia skladby;
- rovnováha mezi emocionální a rozumovou složkou při studiu skladby a při jejím
- provedení před obecenstvem;
- soulad respektování skladatelova textu a tvořivé interpretace;
- specifičnost talentu a předpokladů pro hru na klavír, vztah talentu a kvality práce při studiu, hlediska klasifikace vývoje studenta;
- etika a poslání interpreta.
LS
- tři základní etapy studia skladby, jejich charakter, průběh a důsledky porušení hlavních zásad práce v každé z nich interpretem či pedagogem;
- analýza klavírních skladeb a její formy v závislosti na vyspělosti klavíristy;
- barevnost hry, vokální a instrumentální pojetí klavírního zvuku, vypracování melodie, basů, harmonické a polyfonní složky, základní druhy klavírního úhozu;
- fyziologie klavírní hry, sounáležitost představ, pocitů a pohybů. Předcházení
- profesionálním onemocněním;
- základní druhy klavírní techniky, postup při technickém zvládnutí skladby, prstoklad, různé druhy variant a cvičných způsobů hry;
- rozdíl mezi mechanickou a automatizovanou hrou;
- práce s časem ve skladbě, volba tempa, metrum, rozvoj rytmického cítění, charakter rytmu v jednotlivých liniích i v jejich vzájemném souznění;
- kritika a sebekritika. Vyzrávání skladby na pódiu. Příprava na koncertní vystoupení u nástroje i mimo nástroj;
- koncertní vystoupení. Chování na pódiu, reakce na úspěch a neúspěch, hodnocení výkonu. Specifičnost hodnocení žáka na zkoušce a na soutěži. Osobnost, osobitost, originalita.
Literatura
  • Etudy o klavíru. Supraphon, Praha 1987. info
  • Havasová, K.: Nebojte se trémy. Supraphon, Praha 1990. info
  • Jůzlová, V.: Práce u klavíru. Supraphon, Praha 1982. info
  • Kogan, G. M.: Pred bránou majstrovstva. VŠMU, Bratislava 1991. info
  • Nejgauz, G.: O umění klavírní hry. SPN, Praha 1983. info
  • Šimonková, D.: Desatero nezbytností klavíristy. SPN, Praha 1986. info
  • Elder, D.: Pianists at Play. Kahn-Averill, Londýn 1986. info
  • Hofmann, J.: Piano Playing. Dover Publications, New York 1976. info
  • Kogan, G. M.: Práca pianistu. VŠMU, Bratislava 1990. info
  • Medtner, N. K.: Každodenní práce pianisty. Elfa, Praha 2005. info
  • Šmidt-Šklovskaja, A.: O výchově pianistických návyků. Ego-press, Karlovy Vary 1997. info
Výukové metody
přednáška - 2 hod. týdně
Metody hodnocení
zápočet
zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025, léto 2026.