DIFA:DFDZ104 Scenická tvorba (Multimediální - Informace o předmětu
DFDZ104 Scenická tvorba (Multimediální tvorba 1 – zvuk)
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 0/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Ján Mikuš (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 18:00–19:30 202
- Předpoklady
- EVER( DFDL104 Multimediální tvorba 2 – projekce )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se zvukovým médiem jako potenciálním výrazovým prostředkem nekonvenčního scénického díla a jeho současnými technickými možnostmi na poloprofesionální („low budget“) i profesionální úrovni, včetně pouličních a site-specific aplikací. Studenti se seznámí s nezbytným technickým „know-how“, hlavní důraz je však kladen na praktická cvičení, jejichž úkolem je představit studentům kreativní potenciál zvukového média pro jejich vlastní tvorbu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu je student schopen: - dramaturgicky a režijně pracovat se zvukem jako scénickým výrazovým prostředkem - posoudit možný přínos zvukové interaktivity pro daný scénický projekt - zapojit průzkum možností zvukové interaktivity do tvůrčího procesu a organicky ji propojovat s ostatními výrazovými prostředky, především s pohybovou akcí - spolupracovat s odborníkem - sounddesignérem či multimediálním skladatelem
- Osnova
- Témata teoretické části:
- - zvuková technika (typy mikrofonů, typy reproduktorů, kabely a jejich zapojení, mixážní pult, MIDI kontroler, looper)
- - zvuk na počítači (zvuková karta, zvukové formáty, programy pro práci se zvukem (editory, sekvencery, modulární studia), zvukové efekty použitelné v reálném čase)
- - nahrávání zvuku, internetové zvukové banky a základy počítačové úpravy zvuku
- - možnosti interaktivního využití zvukové složky v multimediálním představení na pomezí zvukové instalace
- Přednáškový výklad teoretické části je doplněn praktickými ukázkami a častými přechody do diskuze. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s umělci a techniky z oblasti zvuku. Dle zájmu konkrétních studentů je předmět doplněn úvody do tvorby ruchů, technik beatboxu a body percussion, nahrávání a mixu hudby, střihu hudby atd.
- V praktické části výuky dostanou studenti prostor pro experimenty s dostupnou zvukovou technikou (mikrofon, reproduktory, počítač s modulárním studiem umožňující práci s interaktivními zvukovými efekty, looper) a vyzkoušejí si využití zvuku a realtimových zvukových efektů ve scénických mikropředstaveních.
- Součástí předmětu je také vazba na předmět ""Herecká tvorba"" - vytvoření ""zvukového obrazu"" k pohybovému sólu.
- Literatura
- CAGE, J.: Silence. info
- Marek, Vlastimil: Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: EMINENT: Knižní klub, 2000.
- PEJCHA, Jiří a Jan ŠKUBAL. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně,, 2005. ISBN 80-86928-01-2. info
- KAHN, Douglas. Noise, water, meat: a history of sound in the arts. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001, 455 s. ISBN 0-262-61172-4. info
- Výukové metody
- Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
- Metody hodnocení
- Na zadaných tvůčích cvičeních se hodnotí schopnost studentů kreativním způsobem uchopit zvukové médium a s jeho využitím vytvořit ucelený krátký scénický tvar (v návaznosti na předmět "Herecká tvorba"). Dále se hodnotí aktivita na hodinách a formou ústního testu osvojení základní terminologie a základních schopností práce se zvukovou technikou.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DFDZ104