DFDL104 Scenická tvorba (Multimediální tvorba 2 – projekce)

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
0/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Ján Mikuš (přednášející)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DFDL104 Scenická tvorba (Multimediální tvorba 2 – projekce) )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s videoprojekcí jako potenciálním výrazovým prostředkem scénického díla a jeho současnými technickými možnostmi na poloprofesionální („low budget“) i profesionální úrovni, včetně pouličních a site-specific aplikací. Studenti se seznámí s nezbytným technickým „know-how“, hlavní důraz je však kladen na praktická cvičení, jejichž cílem je představit studentům kreativní potenciál videoprojekce pro jejich vlastní tvorbu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen:
- posoudit možný přínos videoprojekce pro daný scénický projekt
- dramaturgicky a režijně pracovat s videoprojekcí jako scénickým výrazovým prostředkem
- zapojit průzkum možností videopojekce do tvůrčího procesu a organicky ji propojovat s ostatními výrazovými prostředky, především s pohybovou akcí
- spolupracovat s odborníkem na videoprojekci
Osnova
  • Témata teoretické části výuky:
  • - projekční technika (obecný přehled o profesionální technice a seznámení s technikou dostupnou ve škole)
  • - projekční software
  • - VJing
  • - netradiční projekční plochy a objekty, videomapping
  • - možnosti využití videoprojekce v multimediálním představení, včetně možností interaktivity
  • - videoart: rozdíly a styčné plochy s multimediálním scénickým dílem
  • Přednáškový výklad teoretické části je doplněn praktickými ukázkami a častými přechody do diskuze. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s umělci -odborníky z oblasti videoartu, VJingu či videomappingu.
  • V praktické části výuky dostanou studenti prostor pro experimenty s projekční technikou a projekčním software a vyzkoušejí si využití videoprojekce ve scénických mikropředstaveních kombinujících videoprojekci s pohybovou akcí.
Literatura
  • Malý, Svatopluk: Vznik, rozvoj a ústup multivizuálních programů: Laterna magika a polyekrany. Praha: AMU, 2010
  • Stehlíková, Eva: Alfréd Radok mezi filmem a divadlem. Praha: Akademie múzických umění, Národní filmový archiv, 2007.
  • Dolanová, Lenka: Steina a Woody Vasulkovi: Dialog s démony nástrojů. Praha: AMU, 2011
  • KORNETOVÁ, Nela. Vizuální projekce jako prvek výstavby inscenace: Se zaměřením na práci Jana Langedijka, Chunky Move, skupiny TOW a projektu LOA. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2010. info
Výukové metody
Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
Metody hodnocení
Na zadaných tvůčích cvičeních se hodnotí schopnost studentů kreativním způsobem uchopit médium videoprojekce a s jeho využitím vytvořit ucelený krátký scénický tvar. Dále se formou ústního testu hodnotí osvojení základních schopností práce s projekční technikou a aktivita na hodinách.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2021.