DFDZ104 Multimediální tvorba 1 – zvuk

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/3/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Tomáš Hubáček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 10:15–11:00 301, Pá 11:00–11:45 301, Pá 12:00–12:45 301, Pá 12:45–13:30 301
Předpoklady
EVER( DFDL104 Scénáristiko-dramaturgická tvorba a multimediální tvorba )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se zvukovým médiem jako potenciálním výrazovým prostředkem nekonvenčního scénického díla a jeho současnými technickými možnostmi na poloprofesionální („low budget“) i profesionální úrovni, včetně pouličních a site-specific aplikací. Studenti se seznámí s nezbytným technickým „know-how“, hlavní důraz je však kladen na praktická cvičení, jejichž úkolem je představit studentům kreativní potenciál zvukového média pro jejich vlastní tvorbu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen: - dramaturgicky a režijně pracovat se zvukem jako scénickým výrazovým prostředkem - posoudit možný přínos zvukové interaktivity pro daný scénický projekt - zapojit průzkum možností zvukové interaktivity do tvůrčího procesu a organicky ji propojovat s ostatními výrazovými prostředky, především s pohybovou akcí - spolupracovat s odborníkem - sounddesignérem či multimediálním skladatelem
Osnova
  • Témata teoretické části:
  • - zvuková technika (typy mikrofonů, typy reproduktorů, kabely a jejich zapojení, mixážní pult, MIDI kontroler, looper)
  • - zvuk na počítači (zvuková karta, zvukové formáty, programy pro práci se zvukem (editory, sekvencery, modulární studia), zvukové efekty použitelné v reálném čase)
  • - nahrávání zvuku, internetové zvukové banky a základy počítačové úpravy zvuku
  • - možnosti interaktivního využití zvukové složky v multimediálním představení na pomezí zvukové instalace
  • Přednáškový výklad teoretické části je doplněn praktickými ukázkami a častými přechody do diskuze. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s umělci a techniky z oblasti zvuku. Dle zájmu konkrétních studentů je předmět doplněn úvody do tvorby ruchů, technik beatboxu a body percussion, nahrávání a mixu hudby, střihu hudby atd.
  • V praktické části výuky dostanou studenti prostor pro experimenty s dostupnou zvukovou technikou (mikrofon, reproduktory, počítač s modulárním studiem umožňující práci s interaktivními zvukovými efekty, looper) a vyzkoušejí si využití zvuku a realtimových zvukových efektů ve scénických mikropředstaveních.
  • Součástí předmětu je také vazba na předmět ""Herecká tvorba"" - vytvoření ""zvukového obrazu"" k pohybovému sólu.
Literatura
  • CAGE, J.: Silence. info
  • Marek, Vlastimil: Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: EMINENT: Knižní klub, 2000.
  • PEJCHA, Jiří a Jan ŠKUBAL. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně,, 2005. ISBN 80-86928-01-2. info
  • KAHN, Douglas. Noise, water, meat: a history of sound in the arts. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001, 455 s. ISBN 0-262-61172-4. info
Výukové metody
Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
Metody hodnocení
Na zadaných tvůčích cvičeních se hodnotí schopnost studentů kreativním způsobem uchopit zvukové médium a s jeho využitím vytvořit ucelený krátký scénický tvar (v návaznosti na předmět "Herecká tvorba"). Dále se hodnotí aktivita na hodinách a formou ústního testu osvojení základní terminologie a základních schopností práce se zvukovou technikou.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2024.