DFDZ104 Multimediální tvorba 1 – zvuk

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/3/0. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Tomáš Hubáček (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Fri 10:15–11:00 301, Fri 11:00–11:45 301, Fri 12:00–12:45 301, Fri 12:45–13:30 301
Prerequisites (in Czech)
EVER( DFDL104 Scénáristiko-dramaturgická tvorba a multimediální tvorba )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se zvukovým médiem jako potenciálním výrazovým prostředkem nekonvenčního scénického díla a jeho současnými technickými možnostmi na poloprofesionální („low budget“) i profesionální úrovni, včetně pouličních a site-specific aplikací. Studenti se seznámí s nezbytným technickým „know-how“, hlavní důraz je však kladen na praktická cvičení, jejichž úkolem je představit studentům kreativní potenciál zvukového média pro jejich vlastní tvorbu.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu je student schopen: - dramaturgicky a režijně pracovat se zvukem jako scénickým výrazovým prostředkem - posoudit možný přínos zvukové interaktivity pro daný scénický projekt - zapojit průzkum možností zvukové interaktivity do tvůrčího procesu a organicky ji propojovat s ostatními výrazovými prostředky, především s pohybovou akcí - spolupracovat s odborníkem - sounddesignérem či multimediálním skladatelem
Syllabus (in Czech)
  • Témata teoretické části:
  • - zvuková technika (typy mikrofonů, typy reproduktorů, kabely a jejich zapojení, mixážní pult, MIDI kontroler, looper)
  • - zvuk na počítači (zvuková karta, zvukové formáty, programy pro práci se zvukem (editory, sekvencery, modulární studia), zvukové efekty použitelné v reálném čase)
  • - nahrávání zvuku, internetové zvukové banky a základy počítačové úpravy zvuku
  • - možnosti interaktivního využití zvukové složky v multimediálním představení na pomezí zvukové instalace
  • Přednáškový výklad teoretické části je doplněn praktickými ukázkami a častými přechody do diskuze. Smyslem teoretické průpravy není vyčerpávající teoretické ovládnutí problematiky, ale studenti získají schopnost erudované komunikace a tvůrčí spolupráce s umělci a techniky z oblasti zvuku. Dle zájmu konkrétních studentů je předmět doplněn úvody do tvorby ruchů, technik beatboxu a body percussion, nahrávání a mixu hudby, střihu hudby atd.
  • V praktické části výuky dostanou studenti prostor pro experimenty s dostupnou zvukovou technikou (mikrofon, reproduktory, počítač s modulárním studiem umožňující práci s interaktivními zvukovými efekty, looper) a vyzkoušejí si využití zvuku a realtimových zvukových efektů ve scénických mikropředstaveních.
  • Součástí předmětu je také vazba na předmět ""Herecká tvorba"" - vytvoření ""zvukového obrazu"" k pohybovému sólu.
Literature
  • CAGE, J.: Silence. info
  • Marek, Vlastimil: Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: EMINENT: Knižní klub, 2000.
  • PEJCHA, Jiří and Jan ŠKUBAL. Zvuk v divadle: učební texty pro výuku předmětu Základy scénického zvuku. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně,, 2005. ISBN 80-86928-01-2. info
  • KAHN, Douglas. Noise, water, meat: a history of sound in the arts. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2001, 455 pp. ISBN 0-262-61172-4. info
Teaching methods (in Czech)
Semináře se skládají z teoretické a praktické části, které se však v praxi často prolínají ve prospěch maximální názornosti a podle kreativních impulsů. Součástí jsou diskuze a analýzy výsledků tvůrčích úkolů.
Assessment methods (in Czech)
Na zadaných tvůčích cvičeních se hodnotí schopnost studentů kreativním způsobem uchopit zvukové médium a s jeho využitím vytvořit ucelený krátký scénický tvar (v návaznosti na předmět "Herecká tvorba"). Dále se hodnotí aktivita na hodinách a formou ústního testu osvojení základní terminologie a základních schopností práce se zvukovou technikou.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DFDZ104