DIFA:DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení - Informace o předmětu
DPHZX07 Kapitoly ze současného myšlení o divadle
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/0/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Radka Kunderová, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- 1. Postdramatické divadlo
2. Mýtus a rituál v kontextu performativity – vztah rituálu a systému, čistota a ohrožení, rituální chování, liminarita (communitas), možnosti aplikace antropologického konceptu rituálu v teatrologii/studiích performativity
3. Estetika performativity (Erika Fisher-Lichte)
4. Kognitivní fenomenologie – vtělená mysl, situovaná mysl, rozšířená mysl, neuroestetika; vztah kognitivní fenomenologie k paradigmatu člověk-stroj
5. Mezi explanací a interpretací: aplikace kognitivních věd na divadelní a filmovou tvorbu – vztah introspekce a explanace, sémiotika a strukturalismus ve vztahu ke kognitivnímu výzkumu, first-person a third-person evidence, hra generující smysl (Gadamer).
6. Teoretické problémy současného výzkumu – studenti v krátkém position paperu formulují ústřední problémy teoretických východisek vlastních doktorských výzkumů a v diskuzi na semináři je pak navzájem reflektují za účasti pedagogů - Literatura
- povinná literatura
- Hans-Thies Lehmann, Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav 2007.
- Turner, V.: Průběh rituálu. Praha 2004. info
- Mary Douglasová, Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern 2014, kap. 6
- Pierre Liénard – Pascal Boyer, Whence Collective Rituals? A Cultural Selection Model of Ritualized Behavior. American Anthropology 2006, 108(4), s. 814–827
- Erika-Fisher Lichte, Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári 2011.
- Di Dio Cinzia – Gallese Vittorio, Neuroaesthetics: a review. Current Opinion in Neurobiology 2009, 19, s. 682–687
- Mark Rowlands, The New Science of the Mind: From Extended Mind to Embodied Phenomenology. MIT 2010, kap. 3 (The Mind Embodied, Embedded, Enacted, and Extended)
- Margaret Wilson, Six views of embodied cognition. Psychonomic Bulletin & Review 2002, 9 (4), s. 625–636
- Šárka Havlíčková Kysová, Metafory, kterými hrajeme. Perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia 2015, 1, s. 65–84
- Jan Motal, Cognitive Phenomenology: the Promising Pragmatic Marriage of Methodologies in the Field of Theatre Studies? Theatralia 2016, 2, s. 59–75
- doporučená literatura
- Balme, Christopher, Einführung in die Theaterwissenschaft, Erich Schmidt Verlag, Berlin 1999. info
- Barba, E. - Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie. Skryté umění herce. Praha 2000. info
- Kotte, A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
- Kunderová, R.(ed.): Tendence v současném myšlení o divadle. Brno 2010. info
- Osolsobě, I.: Cours de théâtristique générale čili Kurs obecné teatristiky. Divadelní revue, 1992, č. 1. info
- Výukové metody
- Seminář, samostudium (četba)
- Metody hodnocení
- • 2x position paper
• povinná četba
• účast v seminárních rozpravách
• závěrečný terminologický test v zápočtovém období z povinné literatury - Informace učitele
- Výuka začíná 18. 10. úvodní hodinou. První hodina dle sylabu (postdramatika) se uskuteční 1. 11. Poslední hodina (prezentace vlastních teoretických problémů) bude dle domluvy ve zkouškovém období.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DPHZX07