H60071z Dějiny umění II

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 12:40–14:15 205
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Dějiny umění I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je pochopení východisek a souvislostí vývoje evropského umění v kontextu vývoje evropské kultury, filozofie a obecných společenských dějin.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní slohové a stylové tendence v evropském umění,
• charakterizovat základní vyjadřovací prostředky jednotlivých druhů umění v daném slohu a stylu,
• zasadit tyto informace do širších kontextů kulturního a společenského vývoje v Evropě.
Osnova
  • 1. Vymezení základních pojmů – úvod do systematické problematiky Umění, filosofie, estetika, teorie umění, výrazové prostředky v umění, ars a techné jako základní tvůrčí principy. Extenzívní a intenzívní přechody v umění (koncept J. Volka).
  • 2. Filozofie a myšlenkový kontext antického světa Vymezení a charakteristika období; dobové filozofické a estetické přístupy (kosmologický, antropomorfický a psychologický, mimesis), hlavní osobnosti filozofie a estetiky (pythagorejci; Sokrates, Platón, Aristoteles).
  • 3. Antické umění Srovnání tří vývojových etap antiky v oblasti umění: období archaické, atické a helénistické; vývoj na poli jednotlivých uměleckých druhů; architektura a stavební řády – dórský, iónský, korintský, sochařství, dramatická umění, hudba.
  • 4. Středověké umění Vymezení a charakteristika období, typické znaky, rozporný vztah k antice; nejvýznamnější osobnosti z hlediska filosofie umění, Tertullianus, Chrysostomos, Augustin, Boëthius, Akvinský.
  • 5. Románské umění Vymezení a charakteristika historického období, filosofických a estetických kontextů. Vymezení románského slohu a jeho projevy v architektuře a ostatních druzích umění.
  • 6. Gotické umění Vymezení a charakteristika historického období, hlavní znaky a vzájemná komparace ve výrazových prostředcích v umění výtvarném, slovesném a v hudbě.
  • 7. Proměna společnosti v období renesance Filozofické a estetické ideály renesančního umění (antropocentrismus, humanismus, sensualismus); vývoj na poli vědy a kultury, historický a teritoriální kontext. Odkaz nejvýznamnějších osobností dané doby pro vývoj evropské společnosti (Morus, Bacon, Kopernik, Kepler, Galilei, Bruno, Luther, Gutenberg aj.).
  • 8. Renesanční umění Hlavní vývojové projevy v jednotlivých druzích umění, stěžejní představitelé a jejich díla, specifikace v rámci jednotlivých zemí. Vývoj hudby v období renesance s ohledem na typy a projevy vokální polyfonie a franko-vlámských škol.
  • 9. Manýrismus Základní charakteristika manýrismu a jeho vymezení jako přechodného stylu mezi renesancí a barokem, projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé. Manýra jako stylistický prvek v umění.
  • 10. Barokní umění Vymezení a charakteristika historického období, časová a teritoriální stratifikace; baroko jako komplexní sloh (ilusionismus a protireformace); hlavní znaky a komparace výrazových prostředků v rámci jednotlivých druhů umění (výtvarné umění, architektura), estetika a filosofie v baroku.
  • 11. Stylové tendence ve vývoji hudby období baroka Problematika nástupu barokního slohu v hudbě a jeho koexistence s dozníváním hudby období renesance, stylová diferenciace a vývoj hudby v Itálii v 17. a 18. století, specifika hudebního vývoje ve Francii a německém kulturním prostoru, syntéza dílčích hudebních stylů v období vrcholného baroka.
  • 12. Umění rokoka Charakteristika historického období, vymezení rokokového stylu, hlavní znaky, vzájemné srovnání výrazových prostředků v různých druzích umění (výtvarné umění, literatura, architektura), problematika aplikace pojmu rokoka na vývoj hudby – charakteristika galantního stylu.
  • 13. Umění klasicismu a jeho kontext ve francouzském osvícenství Základní vymezení klasicismu jako uměleckého slohu a jeho projevy v jednotlivých druzích umění; vymezení základních myšlenkových východisek francouzského osvícenství a jejich dopad do vývoje evropského umění dané doby (Voltaire, D. Diderot, J. J. Rousseau).
  • 14. Srovnání konceptu anglické vkusové školy a německé spekulativní estetiky a filozofie v období klasicismu Koncepční podstata myšlenkového odkazu daných kulturních okruhů, specifika, odlišnosti od francouzského přístupu; anglická vkusová škola (A. C. Shaftesbury, F. Hutcheson, E. Young, J. Addison, E. Burke, H. Home, D. Hume); německý kulturní okruh (G. E. Lessing, J. J. Winckelmann, I. Kant, A. G. Baumgarten, J. W. Goethe, F. Schiller).
  • 15. Umění romantismu Vymezení a charakteristika období včetně preromantismu, specifika ovlivňující podobu umění na poli celospolečenského vývoje; fenomén národních škol a folklorismu; projevy romantismu jakožto uměleckého slohu v jednotlivých druzích umění.
  • 16. Nástup moderny, impresionismus a secese Rozpad jednotného uměleckého slohu a vznik stylové plurality na počátku 20. století, obecné kulturní, společenské a historické kontexty dané doby, impresionismus a secese – charakteristika.
  • 17. Stylové tendence v malířství první poloviny 20. století Základní koncepční směřování, stěžejní projevy a představitelé – fauvismus, expresionismus, kubismus, abstrakce, surrealismus, futurismus.
  • 18. Architektura, sochařství a hudba v umění první poloviny 20. století Charakteristika nových stylových tendencí a jejich vzájemná komparace; Gaudí, Bauhaus, Le Corbusier, art deco, Epstein, Giacometti; Vývoj stylů a kompozičních technik s ohledem na hlavní evropská hudební centra (Vídeň, Paříž) a nejvýznamnější skladatelské osobnosti.
  • 19. Postmoderna a její projevy v umění Vztah k moderně a avantgardě, základní rysy, problematika pozitivní definice postmoderny, charakter postmoderního díla. Projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé a stěžejní teoretické koncepce, konceptuální umění a jeho specifické projevy (happening, performance apod.).
  • 20. Diferenciace a specifika artificiální a nonartificiální hudby Terminologické a funkční vymezení AH a NAH, historický vývoj chápání NAH, problematika kýče a masové kultury; reprodukovatelnost uměleckého díla (T. W. Adorno).
Literatura
    povinná literatura
  • VOLEK, Jaroslav. Kapitoly z dějin estetiky. Praha : 1969. info
  • PIJOAN,José. Dějiny umění 1. - 8. Praha 1977. 1984. info
    neurčeno
  • Fukač J. - Vysloužil J.: Slovník české hudební kultury, Praha 1997. info
  • HAUSER: Filozofie dějin umění. Praha 1975. info
  • ECO Umberto. Skeptikové a utěšitelé. Praha 1995. info
  • LIESSMANN, Konrad P. Filozofie moderního umění. Olomouc 2000. info
Výukové metody
Přednáška. Seminář.
Přednáška, seminární diskuse, rozbor A/V materiálů.
Metody hodnocení
ZS: Zápočet. Vyhodnocení písemného testu.
LS (Dějiny umění I): Zkouška. Vyhodnocení ústní rozpravy.
Další požadavky pro získání atestu:
Úspěšné absolvování zápočtového testu/ústní zkoušky.

Podmínky pro připuštění k zápočtovému testu/zkoušce:
Docházka a ISP:
-Veškeré hodiny neabsolvované kontaktní formou je potřeba nahradit samostudiem spočívajícím ve studiu zadané literatury (příp. poslechu doporučených ukázek).
-Podrobné informace pro realizaci samostudia (včetně všech položek povinné odborné literatury) jsou v návaznosti na konkrétní výukové hodiny (resp. v nich probrané tematické okruhy) uvedeny v Metodické opoře, která je zavěšena v IS JAMU.
-Pro udělení atestu na konci ZS/LS je potřeba splnit docházku v minimálním rozsahu 50 % realizovaných přednášek za semestr.
-Pokud student z objektivních a jednoznačně omluvitelných důvodů nemůže toto kvorum dosáhnout, musí na začátku semestru požádat o udělení ISP, a to formou příslušného formuláře (v případě studentů pobývajících po celý semestr na zahraniční studijní stáži lze po vzájemné domluvě formulář nahradit písemným potvrzením pedagoga, zaslaným v kopii na stud. odd. HF).
-Mezní termín pro podání žádosti o ISP je 31. října (v ZS), resp. 28. února (v LS).
-Podmínkou pro udělení ISP je projednání důvodů žádosti s pedagogem daného předmětu a jeho obsahové splnění – samostudium všech neabsolvovaných výkladových okruhů dle odborné literatury a pokynů uvedených v Metodické opoře k předmětu.
-Ověření znalostí získaných samostudiem bude součástí zápočtových testů (Dějiny umění I ZS, Dějiny umění II ZS, LS), resp. součástí rozpravy v rámci ústní zkoušky (Dějiny umění I, LS).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/H60071z