H60196z Kompozice IV

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
0/2/18. 10 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování předmětu H60199l Kompozice III.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšíření doposud získaných znalostí a dovedností o pokročilejší projektový způsob kompozice a tvorbu časově rozsáhlejších skladeb pro větší počet hlasů a dosud nepoužitých nástrojových kombinací.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• používat při kompozici projektového přístupu,
• na pokročilé úrovni používat vhodných soudobých kompozičních technik z hlediska vyjádření mimohudebního obsahu díla,
• komponovat rozměrnější jednověté nebo cyklické skladby pro různá instrumentální nebo vokálně-instrumentální obsazení.
Syllabus (in Czech)
  • Komplexní analýzy analýza partitur českých i světových soudobých autorů s nahrávkami.
  • Vypracování tvůrčího projektu, ve kterém by měly být vyjádřeny obsahové záměry, uspořádání formy, stanoveno nástrojové obsazení a selektována kompoziční technika.
  • Vytvoření minimálně dvou kompozic - rozměrnější jednověté nebo cyklické kompozice pro nástrojovou skupinu, nebo vokálně-instrumentální seskupení s jiným okruhem nástrojů či hlasů, které student dosud nepoužil ve svých předchozích kompozicích, a skladba pro libovolné vokální nebo instrumentální obsazení s větším počtem hlasů.
Literature
  • SCHÖNBERG, Arnold. A Survivor from Warsaw op.46: for Narrator, Mens Chorus and Orchestra. Budapest: Musica, 1979. Editio Musica.
  • LIGETI, György. Trio für Violine, Horn und Klavier (1982): Trio for violin, horn and piano. Mainz: Schott, c2001. ISBN M-001-08062-0.
  • LUNDÉN, Peter. Knowledge Representation of Sounds and Sonic-Structures Based on Constraints and Multiple Inheritance [online]. [cit. 18. 9. 2016]. Dostupné z: https://quod.lib.umich.edu/cgi/p/pod/dod-idx/knowledge-representation-of-sounds-and-sonic-struc
  • FORRÓ, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994.
  • ADÁMEK, Jiří. Matematické struktury a kategorie. Praha: SNTL, 1982.
  • LUDVOVÁ, Jitka. Matematické metody v hudební analýze. Praha: Editio Supraphon. 1975.
  • TENNEY, James. Meta-Hodos and Meta Meta-Hodos: A Phenomenology of 20th Century Musical Materials and an Approach to the Study of Form. 1988. ISBN 9780945996002.
  • LA BELLE, Brandon. Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life. New York: Continuum Publishing Corporation, 2010. ISBN 978-1441161369.
  • COOKE, Mervin. Dějiny filmové hudby. Praha: AMU, 2011. ISBN 978-80-87292-14-3.
  • XENAKIS, Iannis. Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Maesteg: Pendragon Press, 1992. ISBN 978-1576470794.
  • TEMPERLEY, David. Music and Probability. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2006. ISBN 978-0262201667.
  • COPE, David. Experiments in Musical Intelligence [online]. [cit. 2. 6. 2016]. Dostupné z: http://artsites.ucsc.edu/faculty/cope/experiments.htm
Teaching methods (in Czech)
Cvičení. Individuální výuka.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60196z