H60143z Instrumentace I

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 9:20–10:55 011
Předpoklady
Úspěšné absolvování přijímacího řízení.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení specifických možností hudebních nástrojů a stávajících i nových kombinačních technik se zaměřením na orchestrální nástroje, a také získání vhledu do základů organologie a akustiky hudebních nástrojů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• určit a popsat hudební nástroje patřící do kontextu evropské artificiální hudby, včetně způsobu tvoření zvuku a systematického zařazení,
• analyzovat a tvořit instrumentální obsazení, posoudit jeho vnitřní vztahy a adekvátnost ke kompozičnímu cíli,
• rozpoznat a navrhovat rozšířené nástrojové techniky a způsoby jejich zápisu.
• správně sestavit partituru a vybavit ji výstižným vysvětlujícím aparátem,
• navrhnout a provést transkripci pro odlišné obsazení.
Osnova
  • Zaměřeno na osvojení možností hudebních nástrojů pro jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje.
  • Teoretické rozšíření o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů, zařazení nástrojů neorchestrálních, historických a etnických. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.
  • Nástroje jednotlivých orchestrálních skupin s příslušnými rodovými členy a ostatními nástroji stejného systematického zařazení (včetně neorchestrálních,historických, etnických), přehled standardních a rozšířených technik hry, včetně způsobu jejich zápisu.
  • Rozvrstvení možností sólového nástroje, kombinace nástrojů na základě jejich (ne)příbuznosti, možnosti hledání souvislostí mezi hudebními nástroji na základě vztahů akustických, historických, sémantických a jiných.
  • Barevné průhledy partitur, analytické studium komorních a orchestrálních partitur a nahrávek.
  • Studie pro sólové nástroje a komorní sestavy a následná transkripce pro zásadně rozdílné obsazení - v rozsahu dílčích formových úseků.
  • Individuální detailní teoretický i praktický rozbor možností zvoleného hudebního nástroje.
  • Individuální instrumentační rozbor vybraných míst komorních a orchestrálních skladeb.
  • Neobvyklé způsoby hry na hudební nástroje strunné a dechové.
  • Instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb.
Literatura
  • Burghauser Jarmil, Špelda Antonín: Akustické základy orchestrace - Panton, Praha, 1967. info
  • Emmnert František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Forró Daniel: Domácí nahrávací studio - Grada, Praha 1996. info
  • Slabý, Zdeněk K., Slabý Petr: Svět jiné hudby - Volvox Globator, Praha, 2002. info
  • Špelda Antonín: Hudební akustika - SPN, Praha, 1971. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zápočet.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.