HF:H60143z Instrumentace I - Informace o předmětu
H60143z Instrumentace I
Hudební fakultazima 2020
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování přijímacího řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení specifických možností hudebních nástrojů a stávajících i nových kombinačních technik se zaměřením na orchestrální nástroje, a také získání vhledu do základů organologie a akustiky hudebních nástrojů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• určit a popsat hudební nástroje patřící do kontextu evropské artificiální hudby, včetně způsobu tvoření zvuku a systematického zařazení,
• analyzovat a tvořit instrumentální obsazení, posoudit jeho vnitřní vztahy a adekvátnost ke kompozičnímu cíli,
• rozpoznat a navrhovat rozšířené nástrojové techniky a způsoby jejich zápisu.
• správně sestavit partituru a vybavit ji výstižným vysvětlujícím aparátem,
• navrhnout a provést transkripci pro odlišné obsazení. - Osnova
- Zaměřeno na osvojení možností hudebních nástrojů pro jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje.
- Teoretické rozšíření o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů, zařazení nástrojů neorchestrálních, historických a etnických. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.
- Nástroje jednotlivých orchestrálních skupin s příslušnými rodovými členy a ostatními nástroji stejného systematického zařazení (včetně neorchestrálních,historických, etnických), přehled standardních a rozšířených technik hry, včetně způsobu jejich zápisu.
- Rozvrstvení možností sólového nástroje, kombinace nástrojů na základě jejich (ne)příbuznosti, možnosti hledání souvislostí mezi hudebními nástroji na základě vztahů akustických, historických, sémantických a jiných.
- Barevné průhledy partitur, analytické studium komorních a orchestrálních partitur a nahrávek.
- Studie pro sólové nástroje a komorní sestavy a následná transkripce pro zásadně rozdílné obsazení - v rozsahu dílčích formových úseků.
- Individuální detailní teoretický i praktický rozbor možností zvoleného hudebního nástroje.
- Individuální instrumentační rozbor vybraných míst komorních a orchestrálních skladeb.
- Neobvyklé způsoby hry na hudební nástroje strunné a dechové.
- Instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb.
- Literatura
- Burghauser Jarmil, Špelda Antonín: Akustické základy orchestrace - Panton, Praha, 1967. info
- Emmnert František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
- Forró Daniel: Domácí nahrávací studio - Grada, Praha 1996. info
- Slabý, Zdeněk K., Slabý Petr: Svět jiné hudby - Volvox Globator, Praha, 2002. info
- Špelda Antonín: Hudební akustika - SPN, Praha, 1971. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2020/H60143z