H60143z Instrumentace I

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 3. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H60143l Instrumentace I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojení specifických možností hudebních nástrojů pro jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky se zaměřením na orchestrální nástroje, teoretické rozšíření o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů, analytické studium komorních a orchestrálních partitur

Osnova
  • Zaměřeno na osvojení možností hudebních nástrojů pro jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje. Teoretické rozšíření o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů, zařazení nástrojů neorchestrálních, historických a etnických. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.

    - nástroje jednotlivých orchestrálních skupin s příslušnými rodovými členy a ostatními nástroji stejného systematického zařazení (včetně neorchestrálních,historických, etnických), přehled standardních a rozšířených technik hry, včetně způsobu jejich zápisu
    - rozvrstvení možností sólového nástroje, kombinace nástrojů na základě jejich (ne)příbuznosti, možnosti hledání souvislostí mezi hudebními nástroji na základě vztahů akustických, historických, sémantických a jiných.
    - barevné průhledy partitur, analytické studium komorních a orchestrálních partitur a nahrávek
    - studie pro sólové nástroje a komorní sestavy a následná transkripce pro zásadně rozdílné obsazení - v rozsahu dílčích formových úseků
    - individuální detailní teoretický i praktický rozbor možností zvoleného hudebního nástroje
    - individuální instrumentační rozbor vybraných míst komorních a orchestrálních skladeb
    - neobvyklé způsoby hry na hudební nástroje strunné, dechové i bicí
    - podrobně bicí nástroje membranofonické a idiofonické (metalofony, xylofony, elasmatofony) komerčně vyráběné i etnické
    - využití speciálních, mnohdy vlastnoručně vyrobených bicích nástrojů, znějících objektů, hudební elektroniky atd.
    - multimediální prvky v hudbě pro bicí nástroje
    - studie pro sólové nástroje a komorní nástrojové kombinace, včetně možnosti použití nástrojů probíraných v zimním semestru
    - instrumentační rozbory kratších úseků i rozsáhlejších částí z partitur vybraných komorních a orchestrálních skladeb,
    - možnost individuálně si na nástrojích výše zmíněné aspekty vyzkoušet.
Literatura
  • Beck, John. Encyclopedia of percussion - Garland Publishing N.Y., 1998. info
  • Blades, James: Percussion Instruments and their History - London: Faber and Faber, 1975. info
  • Burghauser Jarmil, Špelda Antonín: Akustické základy orchestrace - Panton, Praha, 1967. info
  • Emmnert František: Poznámky k instrumentaci I, II - JAMU, Brno, 1997, 2000. info
  • Forró Daniel: Domácí nahrávací studio - Grada, Praha 1996. info
  • Forró Daniel: Svět MIDI - Grada, Praha, 1997. info
  • Kotek, Miroslav: Bicí nástroje - Panton Praha, 1983. info
  • Slabý, Zdeněk K., Slabý Petr: Svět jiné hudby - Volvox Globator, Praha, 2002. info
  • Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba - Supraphon, Praha 1971. info
  • Špelda Antonín: Hudební akustika - SPN, Praha, 1971. info
Výukové metody
řízená rozprava, praktické úkoly, ověření teoretických znalostí
v praxi
Metody hodnocení
zápočet+klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.