HF:H60200z Kompozice multimediálních děl - Informace o předmětu
H60200z Kompozice multimediálních děl I
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, N-HUDUM)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními prostředky pro tvorbu multimediálních děl a tendencemi tohoto uměleckého odvětví.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
popsat rozdíly mezi pojmy multimedialita a intermedialita a definovat základní organizační principy multimediálních děl,
analyzovat sémantické vztahy více potenciálních významových rovin multimediáoního díla,
vyjmenovat některé netradiční způsoby kompozice, použitelné při tvorbě hudební složky multimediálního díla,
popsat základní znaky soudobých multimediálních scénických žánrů,
vytvořit multimediální dílo menšího rozsahu. - Osnova
- V tomto předmětu se posluchači seznámí se základními prostředky pro tvorbu multimediálních děl, jakými jsou zvukové a vizuální zdroje a jejich vztahy, dále s problémy strukturace děl, jejich sémantického působení. Dále bude proveden stručný přehled netradičních zvukových zdrojů, jakými jsou např. neobvyklé a vlastnoručně vyráběné hudební nástroje, znějící objekty, předměty s amplifikovaným a procesovaným zvukem, zvuky lidského těla, přírodní a civilizační zvuky atd., a postupně budou představeny další možné prostředky multimediálního díla.
- Multimedialita, intermedialita.
- Organizační principy multimediálních děl.
- Sémantické vztahy více potenciálních významových rovin.
- Netradiční způsoby kompozice.
- Experimentální hudební nástroje.
- Počítačem podporovaná algoritmická kompozice.
- Multimediální projekty Iannise Xenakise.
- Hudební divadlo.
- Soudobá opera.
- John Cage.
- Fluxus.
- Práce s textem.
- Vytvoření alespoň jednoho multimediálního díla menšího rozsahu (např. vytvoření hudební složky k alespoň 5 minut trvajícímu videu vlastnímu nebo jiného autora).
- Literatura
- Bláha, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU, Praha, 2006. info
- Dorůžka, P.: Hudba na pomezí, Panton, Praha, 1991. info
- Flusser, V.: Moc obrazu, in: Výtvarné umění 3-4/96, OSVU, Praha, 1996. info
- Goodman, N.: Jazyky umění / Nástin teorie symbolů, Academia, 2007. info
- Lévy, P.: Kyberkultura, Karlova univerzita, Praha, 2000. info
- Lyotard, J.-F. O postmodernismu, FÚ AV ČR, Praha, 1993. info
- Manovich, L. Principy nových médií, in:Teorie vědy, 2/2002. info
- McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno, 2000. info
- Schellmann, B. a kol.: Média/ základní pojmy, návrhy, výroba, Europa Sobotáles, 2004. info
- Slabý, Z. K., Slabý, P. : Svět jiné hudby, Volvox Globator, Praha, 2002. info
- Rataj, M.: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, AMU, Praha, 2007. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka. Za semestr musí být vytvořen minimálně jeden multimediální projekt.
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H60200z