H75015z Interpretace jazzové hudby I

Hudební fakulta
zima 2021
Rozsah
1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Martin Kleibl, MA, Ph.D.
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H75015l Interpretace jazzové hudby I )
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru Hra na bicí nástroje a přijetí k bakalářskému studiu na HF JAMU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studenta klasického směru hry na bicí nástroje se svébytným souborem nástrojů využívaným v jazzové hudbě, tj. jazzovou bicí soupravou.
Výstupy z učení
Student bude schopen vysvětlit a prakticky využít při interpretaci:
- základní funkce jednotlivých komponentů bicí soupravy;
- rozličné způsoby hry na bicí soupravu - legato a staccato, doprovod a sólo, melodické a rytmické vnímání;
- hru s nahraným hudebním podkladem;
- dovednost hry jazzových standardů.
Osnova
  • Rozdělení a představení základních komponentů bicí soupravy z hlediska melodického a rytmického vnímání, přirovnání jejich funkce k nástrojům kontrabasu, klavíru, a kytary. Tímto způsobem dbát na základní funkci bicí soupravy v jazzové hudbě z hlediska doprovodného a melodického cítění.
  • Představení základních způsobů hry – staccato a legato – ve vztahu k bicí soupravě. Důraz především na legatový způsob. Práce s jazzovými standardy po stránce melodického a rytmického vnímání. Uplatnění těchto schopností při práci s vybranými nahrávkami jazzové hudby.
  • Tematické okruhy
  • 1. Způsoby hry u jazzové bicí soupravy
  • 2. Comping bicí soupravy
  • 3. Jazzové standardy
  • 4. Hraní s nahrávkou
Literatura
    doporučená literatura
  • The Real Book – Volume I (Hal Leonard)
  • The Real Book – Volume II (Hal Leonard)
  • The Real Book – Volume III (Hal Leonard)
  • RILEY, John. The Art of Bop Drumming. Van Nuys, CA, Alfred Publishing Co., Inc., 1994.
  • RILEY, John. Beyond Bop Drumming. Van Nuys, CA, Alfred Publishing Co., Inc., 1997.
  • RETZLAFF, Peter and Jim RUPP. Baby Steps to Giant Steps. United States, Hudson Music, 2009.
  • GUILIANA, Mark. Exploring Your Creativity on the Drumset. United States, Hudson Music., 2016.
Výukové metody
Přednáška - individuální výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Student doprovodí hrou na bicí soupravu určenou nahrávku jazzové skladby.
Účast ve výuce minimálně 70%
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.