H60405A Projektový management v kultuře

Hudební fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Projektový management.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou plánování, realizace a hodnocení projektů v oblasti kultury a umění a jejich specifiky. Aplikovat znalosti a dovednosti nabyté v předmětu Projektový management na oblast uměleckých projektů veřejně prospěšného i komerčního charakteru. Prohloubit základní poznatky z teorie projektového managementu, podpořit jejich využití při praktické produkční práci v rámci školních projektů a získat dostatečný znalostní a dovedností základ pro úspěšnou realizaci absolventských projektů.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- popsat a vysvětlit důvody vzniku různých typů kulturní projektů,
- popsat event modely různých typů kulturních eventů z hlediska jejich životního cyklu,
- vysvětlit koncept kulturních a kreativních průmyslů,
- vysvětlit rozdíly mezi různými typy kulturních projektů a jejich vliv na způsob plánování, realizace a hodnocení projektů.

DOVEDNOSTI
Student umí:
- rozpracovat zadaný nápad na projekt z oblasti kultury a umění,
- navrhnout odpovídající kreativní řešení vycházející z analýzy charakteru a kontextu projektu a následně vypracovat kvalitní projektový záměr a z něj vycházející komplexní plán realizace projektu,
- aplikovat při řešení semestrálního projektu relevantní analýzy a techniky projektového řízení a kreativní postupy,
- na základě analýzy podmínek různých typů projektů definovat legislativní a organizační limity a podmínky, které je třeba brát při jejich realizaci respektovat a naplnit,
- zpracovat srozumitelný a jasný projektový záměr určený zainteresovaným stranám projektu,
- zpracovat a přednést atraktivní prezentaci projektového záměru,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení semestrálního projektu s ostatními studenty i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- definovat problém/potřeby související s kulturními projekty a volit odpovídající postupy jejich řešení,
- definovat vlastní úkoly a aktivity související se semestrálním projektem,
- pracovat systematicky se svým časem,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny,
- diskutovat navržená řešení s ostatními studenty a pedagogem předmětu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Vznik kulturních projektů (kontext, motivace)
    - Typy kulturních projektů a jejich specifika
    - Kulturní projekty v kontextu konceptu kulturních a kreativních průmyslů
    - Event modely a jejich projektové cykly
    - Projektový záměr pro zainteresované strany kulturního projektu
    - Umění prezentace
    - Osobnostní typy v projektových týmech
    - Motivace a komunikace v projektových týmech
    - Řízení vlastního času
    - Kreativita v každém z nás
    - Praktické produkční záležitosti kulturních eventů

Literatura
    povinná literatura
  • Verhaar, Jan: Project Management, A Professional Approach to Events. ISBN-13: 9789085060291. info
  • KIRITZ, N.J.: Plánování projektů a jeho písemná forma, 1998. info
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. 2013. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. 2013. info
    doporučená literatura
  • Cikánek, Martin: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku. ISBN: 978-80-7008-231-7. info
  • Kaiser, Michael M.: Strategické plánování v kultuře. ISBN: 978-80-7008-236-2. info
  • How to start your own creative project. Australian Council, 2014. URL info
  • KLEON, A. Kraď jako umělec. Brno: Melvil. ISBN 978-80-87270-36-3. 2013. info
  • ŽÁKOVÁ, Eva a A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. Institut umění - Divadelní ústav. 392 s. ISBN 978-80-7008-009-2. 2011. URL info
  • BUZAN, Tony. Myšlenkové mapy. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2910-4. 2011. info
  • ADAIR, John. Umění kreativního myšlení. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-3004-9. 2011. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky z oblasti projektového managementu a řízení kulturních projektů reflektuje a prakticky při zpracování semestrálního projektu z oblasti kultury a umění (od námětu na projekt přes projektový záměr po komplexní plán projektu). Výsledky těchto úkolů jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Práce s obrazem a video/audio záznamem
- Metody vytváření dovedností
- Individuální a individualizovaná výuka
- Samostatná práce studentů
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, samostatně navrhnout a zpracovat námět na semestrální projekt z oblasti kultury a umění a tento následně rozpracovat do podoby projektového záměru a plánu projektu.

Procentuální váha hodnocení:
Zpracování komplexního plánu semestrálního projektu a jeho prezentace: 100 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (hodnotí se obahová a formální úroveň práce, dodržení termínu a formy odevzdání práce, příp. zapracování připomínek pedagoga ze společných konzultací).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2023.