HF:HF0013l Kompozice historické hudby I - Informace o předmětu
HF0013l Kompozice historické hudby I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Mario Buzzi, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 13:30–14:15 011, Čt 16:00–16:45 011
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu HF0013z.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je orientace v kompozičních stylech a technikách hudby evropské historické hudby od konce 19. do začátku 20. století včetně seznámení se s hudebními systémy mimoevropských kultur (indická, persko-arabská, čínská, židovská, řecká aj.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• napodobit hudbu vrcholného romantismu pro stránce harmonické, instrumentační i tektonické,
• využít principy rozvolněné harmonie a atonality přelomu 19. a 20. století,
• zkomponovat hudební úryvky v duchu hudby indické, čínské atd. - Osnova
- Hudba vrcholného romantismu, její harmonický průběh a formy.
- Podoby harmonie a kontrapunktu na přelomu 19. a 20. století.
- Hudební soustavy a kompoziční tradice významných mimoevropských kultur (klasická hudba indická, čínská, židovská, řecká, persko-arabská a další).
- Výuka probíhá formou výkladu, poslechu nahrávek, čtení partitur a jejích analýzou jakož i zadáváním samostatných analytických i kompozičních úkolů. Posluchač se seznamuje se skladbami a jejich strukturou poslechem, hrou na klavír, vypracováním výtahů z partitur nebo z odborné literatury; vypracovává v průběhu semestru alespoň osm drobných kompozičních studií na různá témata za použití různých historických kompozičních technik a stylů.
- Literatura
- RISINGER, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Praha: PANTON, 1969.
- SCHÖNBERG, Arnold. Fundamentals of Musical Composition. London: Faber and Faber Ltd., 1967. ISBN 0-571-09276-4.
- FALTUS, Leoš - ŠTĚDROŇ, Miloš: Formování hudby. Brno: JAMU, 2003. ISBN 80-85429-84-5.
- KOHOUTEK, Ctirad: Novodobé skladebné směry. Praha: SHV, 1965.
- NAZAJKINSKIJ, Jevgenij. V.: Logika hudobnej kompozície. Bratislava: OPUS, 1988.
- VELETA, Miloslav: Kapitoly o hudbě Orientu. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 1980.
- Partitury historické hudby od středověku po současnost
- BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Žilina: EDIS-Vydavateľstvo ŽU, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
- TARUSKIN, Richard. Music in the Seventeenth and Eighteenth Centuries. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford University Press, 2010. ISBN 978-0-19-538482-6.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno za průběžné vypracování alespoň osmi kompozičních studií a ústní případně písemné přezkoušení získaných znalostí a dovedností.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/HF0013l