HF:H70082l Tvorba umělého zvuku, jeho zpr - Informace o předmětu
H70082l Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2.5. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 10:10–11:45 113
- Předpoklady
- Absolvování předmětu H700082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, B-HUDUM)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je navázat na znalosti, získané v předmětu H70082z Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení, a dále je prohloubit.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• popsat jiné způsoby tvorby elektroakustického zvuku, než použitím syntéz,
• popsat rozhraní MIDI, vyjmenovat typy zpráv, které používá, a popsat jejich využití,
• vyjmenovat typy MIDI ovladačů a charakterizovat je,
• popsat ladění elektroakustických nástrojů a vyjmenovat způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů,
• charakterizovat interaktivní elektroniku a popsat některá řešení. - Osnova
- Další způsoby tvorby syntetického zvuku:
- procesování zvuku obecně (základní typy efektů, pokročilé procesování akustického i elektroakustického zvuku),
- převody nejrůznějších nehudebních dat na zvukový signál (typy hardwarového i softwarového řešení obecně, konkrétní příklady).
- Rozhraní MIDI:
- základní charakteristika,
- druhy MIDI ovladačů (klávesové, strunné, dechové a další).
- Ladění elektroakustických nástrojů (typy ladění, způsoby přelaďování hardwarových i softwarových syntetizérů).
- Interaktivní elektronika (různé způsoby hardwarového i softwarového řešení obecně, konkrétní příklady).
- Multimédia.
- Literatura
- RŮŽIČKA, Rudolf: Využití samočinných počítačů při vzniku uměleckých děl se zvláštním zaměřením na hudbu a soudobou hudební kompozici. Brno: JAMU, 1980.
- SCHELLMAN a kol.: Média/ základní pojmy, návrhy, výroba. Europa Sobotáles, 2004.
- RŮŽIČKA, Rudolf: Automatizace kompozice, zápisu a reprodukce hudebních skladeb - vývojové tendence EA a počítačové hudby. Musica viva in schola VIII. Brno: UJEP, 1987.
- RATAJ, Michal: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu. Praha: KANT, 2007. 978-80-86970-31-8.
- LÉBL, Vlastimil: Elektronická hudba. Praha: SHF, 1968.
- VRZAL, Martin: Střih záznamu hudby. Praha: Nakladatelství AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-114-8.
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zkouška. Hodnocení bude uděleno za ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí a vytvoření dvou vždy alespoň 4 minuty trvajících vzájemně kontrastních úryvků elektroakustické hudby, využívajících především v letním semestru prezentované metody tvorby zvuku.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H70082l