HF:H601021l Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H601021l Hra na nástroj I
Hudební fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
Kamil Slezák (přednášející)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radek Tomášek (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H601021z Hra na nástroj I )
Absolutorium předmětu Hra na nástroj (bicí nástroje) bakalářského stupně studia na HF JAMU, případně jiné vysoké umělecké škole. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:N)
- Hra na bicí nástroje (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na bakalářské studium předmět rozvíjí interpretační dovednosti studenta směrem k vysoké odbornosti na poli praktického provádění jednotlivých skladeb. Oproti bakalářskému studiu je předmět zaměřen na individuální interpretační zaměření každého studenta. Ten má v navazujícím magisterském studiu možnost volby nástroje či okruhu nástrojů podle svého dosavadního repertoárového a stylového směřování. Tomu je přizpůsoben výběr repertoáru pro studium i pro ročníkový koncert.
- Výstupy z učení
- Na základě intenzívní individuální přípravy bude student po absolvování předmětu schopen:
- ovládat dle výběru některá vrcholná díla repertoáru dle svého zaměření (viz osnova);
- tvůrčím způsobem promýšlet dramaturgii svých koncertů tak, aby tvořila kompaktní celky.
Má již početnou zkušenost s veřejným vystupováním a bude schopen:
- adekvátně načasovat svůj výkon (časování hráčské kondice);
- intenzívně se připravit na ročníkový celovečerní koncert formou ohrávání jednotlivých skladeb; - Osnova
- MELODICKÉ NÁSTROJE
Výběr skladeb pro koncertní vystoupení; dramaturgii provede po konzultaci s pedagogem sám student, podle svého dosavadního směřování; výsledkem má být dramaturgicky vyvážené a studenta po všech stránkách dobře reprezentující vystoupení - Repertoár pro virtuózní typ hráčů: Raymond Helble: Toccata Fantasy E flat minor (Keyboard Percussion Publ., 1980), John Serry: Night Rhapsody (Keyboard Percussion Publ., 1980), Pius Cheung: Etudy (Pius Cheung)
- Repertoár pro experimentální typ hráčů: Nebojša Jovan Živković: Tensio op. 11 (Moeck, 1988), Jean-Pierre Drouet: Un chien dehors (Gérard Billaudot, 1996), Hans Werner Henze: Five Scenes from the Snow Country (Schott, 1982), Volker David Kirchner: Dybuk (Schott, 1996), Shin Ichiro Ikebe: Monovalence I (Ongaku No Tomo, 1975), Boguslaw Schäffer: Constructions (Moeck, 1974)
- Pro univerzální typ hráčů vhodné tituly z obou uvedených skupin, i z předchozího semestru
SESTAVY BICÍCH NÁSTROJŮ
Využití méně obvyklých bicích nástrojů - Morton Feldman: King of Denmark (Edition Peters, N. Y., 1965), John Cage: 27´ 10. 554´´ (Henmar Press, N. Y., 1973), Marta Ptaszyńska: Space model for solo percussion (Theodore Presser Company, Pennsylvania, 1984), Alois Piňos: Tlučte a bude vám otevřeno (rukopis, nevydáno), Dan Dlouhý: Odjinud jinam (rukopis, nevydáno). Pro sestavu bicích nástrojů a klavír např. Martin Christoph Redel: Music für Klavier und Schlaginstrumente (Bote und Bock, Berlin, 1970)
MALÝ BUBEN
Příprava na koncertní vystoupení; výběr skladby si po konzultaci s pedagogem určí sám student; možnost interpretace vlastní skladby, jež by reflektovala hudební a řemeslnou vyzrálost interpreta- Pro improvizačně schopné jednince např. Wolgang Reifeneder: Crossover for Snare Drum (Norsk Musikforlag)
- Z tradičnějších skladeb např. Áskel Másson: Prím (BIM, 1991), Nebojša Živković: Pezzo da concerto No. 1, op. 15 (Musica Europea), Mitch Markovich: Tornado (Creative Concepts Publishing)
- MELODICKÉ NÁSTROJE
- Literatura
- doporučená literatura
- KARKOSCHKA, Erhard. Das Schriftbild der Neuen Musik. Mainz, Schott, 1970.
- DIERSTEIN, Christian a kol. The Techniques of Percussion Playing. Basel, Bärenreiter, 2018.
- HLADÍK, Petr. Zápis a interpretace hudby pro bicí nástroje ve 20. století. Diplomová práce. Brno, JAMU, 2000.
- Výukové metody
- Přednáška - individuální výuka.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální
Ročníkový koncert v trvání 60 minut
Účast ve výuce minimálně 75%
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2024/H601021l