HF:H601014l Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H601014l Hra na nástroj I
Hudební fakultaléto 2022
- Rozsah
- 0/2/22. 12 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. Mgr. Vladislav Bláha, ArtD. (cvičící)
MgA. Matěj Freml, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Mgr. Vladislav Bláha, ArtD.
Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra strunných nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H601014z - Hra na nástroj I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Hra na kytaru (program HF, B-HUDUM)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:B)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na předchozí studium předmět rozvíjí interpretační dovednosti studenta směrem k vysoké odbornosti na poli praktického provádění jednotlivých skladeb. Oproti studiu na konzervatoři, hudebním gymnáziu, popřípadě ZUŠ je předmět zaměřen na studium a interpretaci náročných skladeb kytarového repertoáru napříč stylovými obdobími. Cílem studia je také ovládání nástroje a interpretačních rozdílností na takové úrovni, aby student již mohl úspěšně aspirovat na místa v komorních souborech.
- Výstupy z učení
- Dále u studenta rozvíjet technické a hudebně výrazové schopnosti s důrazem na čistotu a stylovost hry, krásu tónu a přesvědčivost výrazu uměleckého přednesu. Student absolvuje dvakrát týdně individuální výuku hlavního oboru u pedagoga a jedenkrát týdně má možnost si nacvičený program zahrát na interpretačním semináři se vzájemným hodnocením kolegů a pedagogů. Student má povinnost vystoupit na semináři. Výsledek své práce za semestr student předvede na semestrální komisionální zkoušce.
- Osnova
- Obsahové zaměření:
- Dbát na důsledně korektní techniku hry na nástroj, zejména při tvoření tónu v levé ruce a úhozu v ruce pravé, zlepšování manuálních schopností:
- a) stupnice dur a moll – výběr: jednohlasé a intervalové (tercie, sexty, oktávy, decimy), rozklady tónického kvintakordu po třech tónech, rytmizace stupnic
- b) technická cvičení: F.Tárrega, S.Tennant, A. Carlevaro
- c) etudy – výběr některého ze skladatelů:
- H.Villa-Lobos, Leo Brouwer XI- XX, F.Sor-op.6 a op. 29,M. D. Pujol
- d) přednesové skladby:
- - renesanční a barokního období:Dowland, Bach, Weiss
- - skladby romantismu nebo pozdějšího období (A.Barrios-Mangoré, R.Dyens, J.Rodrigo, M.M.Ponce, J.Turina,…)
- Dokončení přednesových cyklických skladeb ze zimního semestru, navíc jednu skladbu klasického období: F.Sor, M.Giuliani, N.Paganini, L.Legnani apod..
- Literatura
- doporučená literatura
- Mozart L.: Aplikácia husľovej techniky a ozdobovanie hudby 2. pol . 18. stor.
- Köhler J.: Umění kytarové hry, Panton, Praha 1984
- Quantz J. J.: Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Ed. Supraphon, Praha 1990
- Bláha, V.: Dějiny kytary s přihlédnutím k literatuře nástroje, 4. vyd., Brno: edice JAMU 2018
- Výukové metody
- individuální konzultace, praktický nácvik
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální, děkanská zkouška
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Látka ke komisionální zkoušce:
stupnice F, B, Es, As Dur (jednohlasé, tercie, sexty, oktávy a decimy) + příslušná kadence ve třech polohách
stupnice d, g, c, f moll (jednohlasé, tercie, sexty, oktávy a decimy) + příslušná kadence ve třech polohách
Etudy: dvě etudy různého technického zaměření (Giuliani, Sor, Aguado, Regondi, Legnani, Brouwer, Pujol, Lobos a další)
Přednes:
Skladba z období klasicimsu nebo romantismu
Skladba z období 20. či 21. století
Minimálně jedno vystoupení na semináři za semestr
Látka k děkanské zkoušce:
Dva přednesy z různých slohových období v max. délce 10 minut - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2022/H601014l