H70130l Teorie Jazzové improvizace III

Hudební fakulta
léto 2021
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jiří Levíček (přednášející)
Garance
Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra jazzové interpretace – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Student třetího ročníku musí mít započteny předchozí stupně tohoto předmětu (Teorie Improvizace I., Teorie Improvizace II.)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická zkušenost s těmito improvizačními koncepty a nabytí schopnosti uplatnit tyto koncepty ve vlastním přístupu k improvizaci. Hlavními tématy práce s komplexními metry (5/4, 7/4, 11/8), polyrytmus, práce s triolovou subdivizí, posouvání fráze z těžké doby na jiné místo. Studenti se důkladně seznámi s hudbou Ornetta Colemana formou analýzy jeho kompozic a transkribcí jeho sól. Důraz je kladen taky na schopnost kompozice vlastních melodií v duchu Ornetta. Dalším studijním okruhem bude komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea). V neposlední řadě se v rámci toho předmětu studenti seznámí s polytonálními systémy skrze studium textůry moderních jazzových kompozic.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - obratně se pohybovat v komplexních lichých metrech (5/4, 7/4, 11/8)
- efektivně a muzikálně pracovat s triolovou subdivizí (začínat fráze na jiných místech doby)
- pohybovat se volně v čase bez ohledu na tempu a metru skladby
- kreativně pracovat s melodii na pomezí tonální a free improvizace (Ornette Coleman, Paul Bley, Miles Davis)
- pracovat s mimotanálními systémy (12ti tónový systém)
- komplexně využívat pentatonické stupnice odvozené z harmonie mateřské pentatonické stupnice (Chick Corea)
- kreativně využít 12ti tónový systém
Osnova
  • Pentatonické stupnice v modálním blues
  • Komplexní využití pentatonických stupnic odvozených z akordů vycházejících z mateřské pentatonické stupnice
  • Chick Corea - studium jeho kompozic a analýza sól (Matrix)
  • Volná improvizace postavená na texturální kompozici
  • Miles Davis Druhý kvintet - volnější práce s formou a s rytmem (analýza skladeb z Live At Plugged Nickel)
  • Volná práce s časem - hra rubato
Výukové metody
Forma výuky: dílna Metona výuky: Přednáška, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Soustavné sledování výkonu studentů a závěrečná zkouška: - zkomponované dvě písně postavené na komplexních pentatonických stupnicích - rytmické cvičení (rubato přes daný čas) - transkribce sóla
Informace učitele
http://jirilevicek.com
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.