HF:H60246HOl Orchestrální party a sóla I - Informace o předmětu
H60246HOl Orchestrální party a sóla I
Hudební fakultaléto 2018
- Rozsah
- 1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
doc. MgA. Pavel Tylšar (přednášející) - Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H60246HOz Orchestrální party a sóla I )
Úspěšné ukončení daného předmětu v zimním semestru - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, B-HUDUM)
- Cíle předmětu
- Absolvent bakalářského studijního programu má získat schopnost samostatné tvůrčí práce, schopnost sledovat a analyzovat odbornou literaturu, schopnost interpretovat a aplikovat výsledky běžných uměleckých výzkumů, má být připraven k výkonu povolání a ke studiu v magisterském studijním programu. Studium předmětu Orchestrální party a sóla je zaměřeno na získání a osvojení náročných praktických dovedností ve hře na hoboj v symfonickém, operním či komorním orchestru, potřebných pro interpretaci hudby různých slohových období, pro výkon povolání orchestrálního hráče, koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
- Výstupy z učení
- Absolvent má být připraven na výkon povolání koncertního umělce a pedagoga hry na hoboj.
- Osnova
- Studium předmětu Orchestrální party a sóla je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta s ohledem na jeho osobitý umělecký potenciál, prohloubení znalostí a dovedností v oblasti techniky hry na hoboj se zaměřením na analýzu a aplikování soudobých světových interpretačních trendů, na reflektování potřeb pracovního trhu a nabídek stakeholderů.
Předmět Orchestrální party a sóla seznamuje studenta oboru Hra na hoboj s orchestrálním repertoárem a požadavky kladenými na orchestrálního hráče v komorních, symfonických a operních orchestrech.
Tematický plán studia: 1. Skupina: orchestrální party a sóla ve skladbách barokního repertoáru. Vybraná orchestrální díla J.S. Bacha a G.F. Händela s výrazným zastoupením hoboje. Podrobné studium partů přináší neocenitelné poznatky k interpretaci barokní hudby: výstavba frází, dynamické členění, rytmická preciznost, dechová ekonomie, stylová interpretace melodických ozdob. Doporučené skladby: J. S. Bach: První braniborský koncert F dur, Druhý braniborský koncert F dur, První suita C dur, Třetí suita D dur; G.F. Händel: Mesiáš, Te Deum, Hudba k ohňostroji, Vodní hudba).
2. Skupina: orchestrální party a sóla ve skladbách klasicistního období. Vrcholový představitel raného klasicismu J. Haydn výrazně posunul význam hoboje v orchestrálních skladbách, zejména v symfoniích. Sólové pasáže převážně ve volných větách, ale také v menuetech jsou pro hobojisty velmi poučné a inspirující ve stavbě frází, jemném nasazení i ve stylové interpretaci klasických melodických ozdob. W.A. Mozart - dovršitel klasicismu. Má nezastupitelný význam v uplatnění hoboje v orchestrálních skladbách vrcholného klasicismu, především v symfoniích. Doporučené skladby: J. Haydn: Symfonie - č. 22 Es dur /1764/, č. 93 D dur, č. 94 G dur - S úderem kotlů. Oratoria - Čtvero ročních dob, Stvoření světa. W. A. Mozart: Symfonie - D dur Pařížská K. 297, C dur Linecká K. 425, D dur Pražská K. 504, C dur Jupiter K. 551. Předehry - Don Giovanni K. 527, Figarova svatba K. 492, Kouzelná flétna K. 620.
3. Skupina: výběr orchestrálních partů a sól pro konkurzní řízení symfonických orchestrů (víz studijní materiály).
Podmínky pro udělení zápočtů (v každém semestru):
1. Nastudování a povinná prezentace výběru 10 orchestrálních partů (sól) na semináři KDN a semestrální zkoušce.
2 Získání přehledu o konkurzních požadavcích českých a evropských symfonických a komorních orchestrů.
3. Aktivní účast v seminářích třídy, workshopech a mistrovských kurzech hostujících na HF JAMU pedagogů.
Účast studentů na výuce je s výjimkou přednášek povinná.
Nemohl-li se student z vážných důvodů účastnit výuky ve stanoveném rozsahu, stanoví mu vyučující, je-li to možné, povinnosti, jejichž splněním nahradí student účast na výuce.
Udělením zápočtu či klasifikovaného zápočtu vyučující potvrzuje aktivní účast studenta na výuce a splnění dalších požadavků pro jeho udělení stanovených vyučujícím v souladu se sylabem předmětu.
Student je povinen zápočet či klasifikovaný zápočet získat nejpozději do konce zkouškového období semestru, v němž jej má dle osobního studijního plánu získat.
Doporučená literatura:
Schuring, Martin: Oboe: Art and Method
Burgess, Geoffrey a Haynes, Burce. 2004. The Oboe. New Haven a London: Yale University Press, 2004. ISBN 0-300-10053
Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
Bechler, Leo: Die Oboe. C. Mezeburger, 1914, Leipzig
Goosens, L. - Roxburgh, E. : Oboe. Macdonald and Janes, London 1977.
Likin, Jurij: Estetika hobojového tónu, Brno 2013
Batte, Philip: The Oboe. Ernst Benn Limited, 1956, London
Prokopová, Radka. Praktické užití poloautomatického systému u hoboje, diplomová práce, Brno 2012
Prokopová, Radka. Hoboj v symfonické tvorbě Antonína Dvořáka, diplomová práce, Brno 2012
Vybrané hudebně-teoretické traktáty (S. Ganassi, G. Caccini, J. Mattheson, L. Mozart, J. J. Quantz, C. Ph. E. Bach, D. G. Türk u. a.).
Neumann, F. : Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton 1983
- Studium předmětu Orchestrální party a sóla je zaměřeno na náročnou uměleckou přípravu a rozvíjení talentu studenta s ohledem na jeho osobitý umělecký potenciál, prohloubení znalostí a dovedností v oblasti techniky hry na hoboj se zaměřením na analýzu a aplikování soudobých světových interpretačních trendů, na reflektování potřeb pracovního trhu a nabídek stakeholderů.
- Literatura
- Suchý, F. : Melodické ozdoby a manýry hudby předklasické - rukopis. 1964. info
- Rothwell, Evelyn: Guide to Oboe, Reed Making, Oboe Technique
- Joppig, Günther: The Oboe and Bassoon. Halwag, 1981, Bern
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou individuálních lekcí a konzultací, přednášek, seminářů, cvičení, projektů, praxí, pracovních a studijních stáží, dílen, semestrální písemné práce, přípravy závěrečných prací a závěrečných projektů.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2018/H60246HOl