HF:H40088HOl Dějiny a literatura nástroje I - Informace o předmětu
H40088HOl Dějiny a literatura nástroje II
Hudební fakultaléto 2016
- Rozsah
- 1/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Jurij Likin (přednášející)
- Garance
- Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dechových nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H40088HOz Dějiny a literatura nástroje II )
základní znalosti předmětu, získané na nižším stupni studia - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na hoboj (program HF, N-HUDUM)
- Osnova
- - novověk, výrazné zdokonalování hudebních nástrojů - především dechových
- hoboj jako sólový nástroj
- uplatnění hoboje v chrámovém orchestru
- vznik barokního hoboje
- různé typy nástrojů, dvě vývojové větve
- klasicismus, hoboj jako mechanizovaný nástroj
LS
- základní rozdělení literatury hoboje
- rozdělení literatury pro anglický roh
- Philip Losch a jeho seznam literatury pro hoboj a anglický roh
- seznam literatury
1. a) Předchůdci hoboje: od prehistorie, předchůdci hoboje v antice, dřevěné dechové nástroje (předchůdci hoboje) v Evropě. b) Literatura sólová období baroka
2. a) Baroko: vznik a vývoj nástroje, jeho použití, slavní interpreti. b) Literatura sólová romantického období
3. a) Klasicismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová 2. poloviny XX století. 4. a) Romantismus: vývoj nástroje, jeho použití v orchestru, interpreti. b) Literatura sólová klasicistního období.
5. a) Hoboj v hudbě 2. poloviny 19. století - světové i české. Slavní interpreti a hobojisté komponující. b) Literatura sólová francouzských skladatelů.
6. a) Vývoj hoboje v 19. století, hlavní konstrukční směry a cesta k modernímu hoboji (německá a francouzská výroba, aplikace Böhmova systému, přední francouzské výrobci), export francouzské hobojové školy. b) Skladby W. A. Mozarta pro sólový hoboj.
7. a) Hoboj ve 20. století, jeho konstrukční podoba, výrobci celého světa, interpreti. Současný instrumentář hobojových nástrojů používaný v hudbě dnes (vedlejší nástroje). b) Hoboj ve 20. století: literatura sólová a komorní, použití hoboje v orchestru.
8. a) Hoboj současnosti, pohled na nástroj v kontextu vývoje. Hlavní konstrukční typy, odlišnosti v mechanice. Výrobci. b) Literatura konce 20. století a počátku 21. století, nové interpretační techniky a jejich propagátoři.
9. a) Konstrukční rozdíly hoboje barokního, romantického a moderního. b) Hobojisté – skladatelé světoví a čeští. Přehled nejznámějších komponujících hobojistů (nebo skladatelů, kteří hráli na hoboj) od dob baroka po současnost, místa působení, skladby.
10. a) Pedagogové a metodiky hry na hoboj, školy hry na hoboj od minulosti po současnost. Nejznámější tvůrci hobojových škol a autoři etud pro hoboj ve Francii, Německu, Anglii, Itálii a v českých zemích (tj. vývoj na Pražské konzervatoři, HF AMU a HF JAMU). Současné vzdělávací instituce zabývající se hrou na hoboj v České republice.
b) Hoboj ve skladbách Silvestriniho, Doratiho, Beria.
- - novověk, výrazné zdokonalování hudebních nástrojů - především dechových
- Literatura
- Výukové metody
- Hromadná výuka
Přednáška
Práce s textem
Semestrální práce - Metody hodnocení
- SZZ
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Víz studijní materiály. likin@volny.cz
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2016/H40088HOl