H60289l Realizace EAH I

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 3. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60289z Realizace EAH I
Splnění podmínek přijímacího řízení oboru Kompozice a přijetí k magisterskému studiu na HF JAMU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Osvojení schopnosti realizovat elektroakustické kompozice.

Osnova
Cílem předmětu je osvojení nejrůznějších možností realizace elektroakustických kompozic pomocí historických i soudobých technologií, improvizace, internetu, mikrointervalových ladění atd. včetně realizace akustické partitury elektronickými prostředky. Součástí předmětu je i příprava a realizace vlastní elektroakustické kompozice pod vedením pedagoga, využívající eventuálně i akustické nástroje nebo vokál.

- historie, směry, tendence (konkrétní hudba, elektronická hudba, kombinace obou metod, mikrointervalová hudba, elektronická realizace akustické hudby, elektronická užitá tvorba…),
- realizace akustické partitury elektronickými prostředky,
- možnosti vytváření EA hudby pomocí soudobých technologií (audio, MIDI, kombinované technologie),
- využití internetu v práci skladatele EA hudby,
- výběr zvukové palety (především nejrůznějšími jinými metodami, než pouze pomocí softwarových syntetizérů), příprava audiomateriálu, výběr vzorků a jejich zpracování,
- využití improvizace a náhody v procesu tvorby,
- příprava projektu a realizace autonomní kompozice pro elektroniku a akustické nástroje, eventuálně lidský hlas v rozsahu 5 - 10 minut.
Literatura
  • Forró, Daniel: Alternativní tónové systémy - hudba 21. století? - OPUS MUSICUM 5/95, Brno, 1995. info
  • Forró, Daniel: Domácí nahrávací studio - Grada, Praha, 1996. info
  • Forró, Daniel: Svět MIDI - Grada, Praha, 1997. info
  • Kaduch, Miroslav: Soudobá hudební tvorba s využitím počítačů - MKS, Ostava, 1989. info
  • Kopecký, Pavel: Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování¬ - AMU, Praha, 2008. info
  • Lébl, Vlastimil: Elektronická hudba - SHF, Praha, 1968. info
  • Růžička, Rudolf: Využití samočinných počítačů při vzniku uměleckých děl se zvláštním zaměřením na hudbu a soudobou hudební kompozici - JAMU, Brno, 1980. info
  • Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba - Supraphon, Praha, 1971. info
  • Špelda, Antonín: Hudební akustika - SPN, Praha, 1971. info
  • Vrzal, Martin: Střih záznamu hudby - AMU, Praha, 2007. info
  • Appleton, J. H., Perera, R. C.: The Development and Praktice of Elektronic Music - Prentice Hall, New Persey, 1975. info
  • Růžička, Rudolf: Automatizace kompozice, zápisu a reprodukce hudebních skladeb - vývojové tendence EA a počítačové hudby, Musica viva in schola VIII - UJEP, Brno, 1987. info
  • Forró, Daniel: Stylistika hry na klávesové nástroje - MUZIKUS, Praha, 1996-1997 (16 dílů). info
Výukové metody
Individuální výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025, léto 2026.