HF:H60234l Metodika klavírní hry - Informace o předmětu
H60234l Metodika klavírní hry
Hudební fakultaléto 2014
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
- Garance
- Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- H60234z Metodika klavírní hry
Absolvování předmětů Historie klavírní hry a pedagogiky
a Teorie klavírní interpretace
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- - získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových
- materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky
- začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti;
- vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků;
- zjišt'ování předpokladů pro studium klavírní hry (u začátečníků a při talentové
- zkoušce na konzervatoř);
- vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i
- středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním,
- časový rozvrh cvičení atd.);
- metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a
- tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not;
- specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku;
- základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce
- s nimi;
- možnosti dětské ruky. Řešení technických obtíží - nalézání příčin problémů;
- pedalizace a její metodika od počáteční výuky;
- moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
LS
- studium klavírních etud. Nejčastěji užívané sbírky etud pro začínající i pokročilé,
- specifičnost práce na etudě se začátečníkem;
- problematika studia polyfonní hry v klavírní literatuře, volba repertoáru. Analýza
- záznamů polyfonních skladeb hraných žáky;
- problematika studia klavírních skladeb z období klasicismu, repertoár, analýza;
- problematika studia skladeb z období romantismu, repertoár, analýza;
- přínos studia klavírních skladeb z 20. století, repertoár, analýza;
- práce s písní od počátků výuky na elementárním stupni, improvizace doprovodu, hra podle akordických značek atd.;
- metodika výuky improvizace. České i zahraniční materiály;
- repertoár a způsob práce při výuce čtyřruční hry.
- - získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových
- Literatura
- Borová, M.: Od peřinky ke Školičce a ještě trochu dále... Praha 2004. info
- Dítě u klavíru - sborník. Praha 1977. info
- Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika I. Praha 1992. info
- Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně. info
- jejich metodických poznámek a statí. info
- Učební osnovy hry na klavír pro ZUŠ. info
- Martienssen, C. A.: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava 1985. info
- Heilbut, P. : Klavier spielen. Früh-Instrumentalunterricht. Mainz 1993. info
- Böhmová, Z., Grünfeldová, A.: Postup při výběru klavírní literatury. Praha 1962. info
- Waterman, F.: On Piano Teaching and Performing. Londýn 1983. info
- Vybrané kapitoly z českých i zahraničních metodik pro srovnání pohledu různých. info
- autorů na metodiku práce v jednotlivých oblastech výuky žáka. info
- Výukové metody
- přednáška - 2 hod. týdně
- Metody hodnocení
- zápočet
zápočet - SZZ
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2014/H60234l