H60234l Metodika klavírní hry

Hudební fakulta
léto 2014
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
prof. MgA. Alena Vlasáková (přednášející)
Garance
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
H60234z Metodika klavírní hry
Absolvování předmětů Historie klavírní hry a pedagogiky
a Teorie klavírní interpretace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • - získání uceleného přehledu o současných metodických postupech, výukových
    - materiálech a pomůckách. Praktické ověřování soudobých trendů výuky
    - začátečníků různých věkových kategorií a posléze i dalších stupňů pokročilosti;
    - vliv volby typu elementární metodiky na vývoj žáka na vyšších stupních vyspělosti a možnosti nápravy důsledků nesprávného vyučovacího postupu a škodlivých návyků;
    - zjišt'ování předpokladů pro studium klavírní hry (u začátečníků a při talentové
    - zkoušce na konzervatoř);
    - vytváření podmínek pro optimální práci žáka při přípravě do výuky na základním i
    - středním stupni pokročilosti (rodinné prostředí, nástroj, kontakt s uměním,
    - časový rozvrh cvičení atd.);
    - metodický postup v jednotlivých oblastech klavírní výuky - rozvoj hudebnosti a
    - tvořivosti, hra na nástroj, práce s hudebním textem a hra z not;
    - specifičnost klavírního vyučování dětí předškolního věku;
    - základní druhy klavírní techniky. Význam technických cvičení a způsoby práce
    - s nimi;
    - možnosti dětské ruky. Řešení technických obtíží - nalézání příčin problémů;
    - pedalizace a její metodika od počáteční výuky;
    - moderní klavírní školy pro děti i dospělé, české a zahraniční.
    LS
    - studium klavírních etud. Nejčastěji užívané sbírky etud pro začínající i pokročilé,
    - specifičnost práce na etudě se začátečníkem;
    - problematika studia polyfonní hry v klavírní literatuře, volba repertoáru. Analýza
    - záznamů polyfonních skladeb hraných žáky;
    - problematika studia klavírních skladeb z období klasicismu, repertoár, analýza;
    - problematika studia skladeb z období romantismu, repertoár, analýza;
    - přínos studia klavírních skladeb z 20. století, repertoár, analýza;
    - práce s písní od počátků výuky na elementárním stupni, improvizace doprovodu, hra podle akordických značek atd.;
    - metodika výuky improvizace. České i zahraniční materiály;
    - repertoár a způsob práce při výuce čtyřruční hry.
Literatura
  • Borová, M.: Od peřinky ke Školičce a ještě trochu dále... Praha 2004. info
  • Dítě u klavíru - sborník. Praha 1977. info
  • Vlasáková, A.: Klavírní pedagogika I. Praha 1992. info
  • Součástí literatury je v tomto semestru studium klavírních škol pro začátečníky včetně. info
  • jejich metodických poznámek a statí. info
  • Učební osnovy hry na klavír pro ZUŠ. info
  • Martienssen, C. A.: Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava 1985. info
  • Heilbut, P. : Klavier spielen. Früh-Instrumentalunterricht. Mainz 1993. info
  • Böhmová, Z., Grünfeldová, A.: Postup při výběru klavírní literatury. Praha 1962. info
  • Waterman, F.: On Piano Teaching and Performing. Londýn 1983. info
  • Vybrané kapitoly z českých i zahraničních metodik pro srovnání pohledu různých. info
  • autorů na metodiku práce v jednotlivých oblastech výuky žáka. info
Výukové metody
přednáška - 2 hod. týdně
Metody hodnocení
zápočet
zápočet - SZZ
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.