HF:HF0025z Poslech a tvorba mikrointerval - Informace o předmětu
HF0025z Poslech a tvorba mikrointervalové akordické hudby
Hudební fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Petr Pařízek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Mario Buzzi, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je připomenout primární zákonitosti spojené s vnímáním akordů, srovnat ladění, užívaná v historické a v mimoevropské hudbě, a upřesnit význam pojmu „mikrointervalová hudba“ v kontextu akordické kompozice. Ladění užívaná v civilizovaných hudebních kulturách jsou popisována především vzhledem ke svým charakteristickým dvojzvukům nebo jejich aproximacím. Obecné melodické vlastnosti daných ladění jsou probrány jen stručně.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
najít stěžejní typické znaky daného ladění podle jeho charakteristických intervalů,
definovat podobnosti a rozdíly mezi laděními užívanými v Evropě i mimo ni,
správně odhadnout vhodné ladění vzhledem k době vzniku skladby. - Osnova
- Javánské ladění (slendro, pelog), dále systémy, používané v některých afrických zemích (především pětitónové systémy).
- Řecké (neutrální sekundy) a gruzínské ladění (mody uzavřené do kvinty).
- Tradiční indická hudba (precizní intonace, transponované pythagorejské ladění).
- Rumunská a norská lidová hudba (segmenty řady harmonických tónů).
- Ladění klávesových nástrojů ve středověké Evropě (pythagorejské ladění).
- Intonace v období renesance (didymické a středotónové ladění).
- Návrhy různých rovnoměrných ladění v 16. až 18. století (např. 19 stupňů v oktávě, 31, 43, 50, 55)
- Intonace v historické Anglii (středotónové ladění podle Harrisona, Smitha, Woolhouse atd.).
- Baroko a klasicismus (modulace do vzdálených tónin, později ladění nepravidelná).
- Počátky mikrointervalové hudby ve 20. století (stručně čtvrttónový systém).
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet. Hodnocení je uděleno za ústní nebo písemné přezkoušení získaných znalostí.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HF0025z