HF:H81013l Metodika kompozice - Informace o předmětu
H81013l Metodika kompozice
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu H60235z Metodika II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy výuky skladby na základním a středním stupni uměleckých škol. Studenti dále získají přehled o dostupné literatuře, informačních zdrojích a pomůckách vhodných k výuce skladby na elementárním stupni ZUŠ. Cílem je dovést studenty k vlastnímu přístupu k žákovi a jeho pedagogickému vedení a k samostatnému vyhledávání dalších informačních zdrojů.
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování předmětu schopen:
• samostatně vypracovat učební plán předmětu skladba na ZUŠ,
• motivovat žáky k samostatné tvorbě a v případě potřeby používat různých hudebních pomůcek k vytváření vlastních melodických a rytmických struktur,
• vytvářet vlastní hudební pomůcky k tvorbě melodií, rytmů a dalších hudebních parametrů,
• vyhledat vhodné obrazové a textové materiály ke zhudebňování, odpovídající věku svých žáků,
• rozvíjet hudebně-teoretické znalosti a schopnosti žáků, potřebné k vlastní tvorbě,
• rozvíjet fantazii žáků a vést je k hudebnímu vyjadřování skladatelů 21. století,
• posoudit a zhodnotit skladby žáků ZUŠ. - Osnova
- Předpoklady pro výuku skladby.
- Osobnost a vzdělání pedagoga skladby, učební osnovy.
- Pracovní a materiální podmínky k výuce skladby.
- Postupy rozvoje vnitřního sluchu žáků.
- Rozvoj tvořivosti žáků.
- Osvojování zápisu skladby, soudobá notace, grafické partitury.
- Vytváření motivu a práce s ním, tónové řady a mody.
- Volba hudební formy a její výstavba ve studentských skladbách.
- Využití soudobých kompozičních technik při výuce skladby.
- Improvizační a kompoziční hry.
- Program Slyšet jinak, elementární komponování, skupinová kompozice.
- Zhudebňování textových a obrazových materiálů na ZUŠ.
- Metodické postupy při vytváření skladeb pro 2 a více nástrojů.
- Spolupráce skladatele a interpreta, vztah k posluchači.
- Literatura
- Hanousek, P., Ščerba, L.: Skladba – základní přehled pedagogických témat. Duben 2013.
- Hanousek, P.: Za tajemstvím tónů. Vydáno vlastním nákladem, Háj ve Slezsku 2012.
- Zouhar, Vít, Synek, Jaromír, Medek, Ivo. Composing in the classroom. JAMU, 2014, 144s.
- Coufalová, G., Medek, I., Synek, J.: Hudební nástroje jinak. JAMU, Brno 2013.
- Medek, Ivo; Piňos, Alois.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004, 54 s. ISBN 80-869-2800-4.
- Kvěch, O.: Základy klasické hudební kompozice. TOGGA, Praha 2013.
- Medek, Ivo. Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1998, 87, 37, [8] s. ISBN 80-854-2937-3.
- Loudová, I.: Moderní notace a její interpretace. AMU, Praha 1998.
- Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
- Kopecký J., Synek, J., Zouhar, V.: Hudební hry jinak. JAMU, Brno 2014.
- Výukové metody
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za min. 70% docházku, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H81013l