H81013l Metodika kompozice

Hudební fakulta
léto 2024
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D.
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu H60235z Metodika II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy výuky skladby na základním a středním stupni uměleckých škol. Studenti dále získají přehled o dostupné literatuře, informačních zdrojích a pomůckách vhodných k výuce skladby na elementárním stupni ZUŠ. Cílem je dovést studenty k vlastnímu přístupu k žákovi a jeho pedagogickému vedení  a k samostatnému vyhledávání dalších informačních zdrojů.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen:
• samostatně vypracovat učební plán předmětu skladba na ZUŠ,
• motivovat žáky k samostatné tvorbě a v případě potřeby používat různých hudebních pomůcek k vytváření vlastních melodických a rytmických struktur,
• vytvářet vlastní hudební pomůcky k tvorbě melodií, rytmů a dalších hudebních parametrů,
• vyhledat vhodné obrazové a textové materiály ke zhudebňování, odpovídající věku svých žáků,
• rozvíjet hudebně-teoretické znalosti a schopnosti žáků, potřebné k vlastní tvorbě,
• rozvíjet fantazii žáků a vést je k hudebnímu vyjadřování skladatelů 21. století,
• posoudit a zhodnotit skladby žáků ZUŠ.
Osnova
  • Předpoklady pro výuku skladby.
  • Osobnost a vzdělání pedagoga skladby, učební osnovy.
  • Pracovní a materiální podmínky k výuce skladby.
  • Postupy rozvoje vnitřního sluchu žáků.
  • Rozvoj tvořivosti žáků.
  • Osvojování zápisu skladby, soudobá notace, grafické partitury.
  • Vytváření motivu a práce s ním, tónové řady a mody.
  • Volba hudební formy a její výstavba ve studentských skladbách.
  • Využití soudobých kompozičních technik při výuce skladby.
  • Improvizační a kompoziční hry.
  • Program Slyšet jinak, elementární komponování, skupinová kompozice.
  • Zhudebňování textových a obrazových materiálů na ZUŠ.
  • Metodické postupy při vytváření skladeb pro 2 a více nástrojů.
  • Spolupráce skladatele a interpreta, vztah k posluchači.
Literatura
  • Hanousek, P., Ščerba, L.: Skladba – základní přehled pedagogických témat. Duben 2013.
  • Hanousek, P.: Za tajemstvím tónů. Vydáno vlastním nákladem, Háj ve Slezsku 2012.
  • Zouhar, Vít, Synek, Jaromír, Medek, Ivo. Composing in the classroom. JAMU, 2014, 144s.
  • Coufalová, G., Medek, I., Synek, J.: Hudební nástroje jinak. JAMU, Brno 2013.
  • Medek, Ivo; Piňos, Alois.: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2004, 54 s. ISBN 80-869-2800-4.
  • Kvěch, O.: Základy klasické hudební kompozice. TOGGA, Praha 2013.
  • Medek, Ivo. Úvod do procesuality jako komplexní kompoziční metody. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 1998, 87, 37, [8] s. ISBN 80-854-2937-3.
  • Loudová, I.: Moderní notace a její interpretace. AMU, Praha 1998.
  • Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
  • Kopecký J., Synek, J., Zouhar, V.: Hudební hry jinak. JAMU, Brno 2014.
Výukové metody
Přednáška. Hromadná výuka.
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen za min. 70% docházku, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.