H81013l Metodika kompozice

Hudební fakulta
léto 2020
Rozsah
2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 9:20–10:55 004
Předpoklady
Absolvování metodiky hudebně-teoretických disciplín.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy výuky skladby na základním a středním stupni uměleckých škol. Studenti dále získají přehled o dostupné literatuře, informačních zdrojích a pomůckách vhodných k výuce skladby na elementárním stupni ZUŠ. Cílem je dovést studenty k samostatnému vyhledávání dalších informačních zdrojů, k vlastnímu přístupu k žákovi a jeho pedagogickému vedení a k vytváření vlastních pomůcek a pracovních listů do výuky.
Výstupy z učení
Student je schopen - samostatně vypracovat učební plán předmětu skladba na ZUŠ - motivovat žáky k samostatné tvorbě a v případě potřeby používat různých hudebních pomůcek k vytváření vlastních melodických a rytmických struktur - vytvářet vlastní hudební pomůcky k tvorbě melodií, rytmů a dalších hudebních parametrů - vyhledat vhodné obrazové a textové materiály ke zhudebňování, odpovídající věku svých žáků - rozvíjet hudebně-teoretické znalosti a schopnosti žáků, potřebné k vlastní tvorbě - rozvíjet fantazii žáků a vést je k hudebnímu vyjadřování skladatelů 21. století - posoudit a zhodnotit skladby žáků ZUŠ
Osnova
  • - předpoklady pro výuku skladby - osobnost a vzdělání pedagoga skladby, učební osnovy - pracovní a materiální podmínky k výuce skladby - postupy rozvoje vnitřního sluchu žáků - rozvoj tvořivosti žáků - osvojování zápisu skladby, soudobá notace, grafické partitury - vytváření motivu a práce s ním, tónové řady a mody - volba hudební formy a její výstavba ve studentských skladbách - využití soudobých kompozičních technik při výuce skladby - improvizační a kompoziční hry - program Slyšet jinak, elementární komponování, skupinová kompozice - zhudebňování textových a obrazových materiálů na ZUŠ - metodické postupy při vytváření skladeb pro 2 a více nástrojů - spolupráce skladatele a interpreta, vztah k posluchači
Literatura
  • Kvěch, O.: Základy klasické hudební kompozice. TOGGA, Praha 2013.
  • Hanousek, P.: Za tajemstvím tónů. Vydáno vlastním nákladem, Háj ve Slezsku 2012.
  • Loudová, I.: Moderní notace a její interpretace. AMU, Praha 1998.
  • Zouhar, Vít, Synek, Jaromír, Medek, Ivo. Composing in the classroom. JAMU, 2014, 144s.
  • Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
  • Kopecký J., Synek, J., Zouhar, V.: Hudební hry jinak. JAMU, Brno 2014.
  • Coufalová, G., Medek, I., Synek, J.: Hudební nástroje jinak. JAMU, Brno 2013.
  • Hanousek, P., Ščerba, L.: Skladba – základní přehled pedagogických témat. Duben 2013.
Výukové metody
Přednáška – 2 hodiny týdně
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.