HF:H81013l Metodika kompozice - Informace o předmětu
H81013l Metodika kompozice
Hudební fakultaléto 2020
- Rozsah
- 2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 9:20–10:55 004
- Předpoklady
- Absolvování metodiky hudebně-teoretických disciplín.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy výuky skladby na základním a středním stupni uměleckých škol. Studenti dále získají přehled o dostupné literatuře, informačních zdrojích a pomůckách vhodných k výuce skladby na elementárním stupni ZUŠ. Cílem je dovést studenty k samostatnému vyhledávání dalších informačních zdrojů, k vlastnímu přístupu k žákovi a jeho pedagogickému vedení a k vytváření vlastních pomůcek a pracovních listů do výuky.
- Výstupy z učení
- Student je schopen - samostatně vypracovat učební plán předmětu skladba na ZUŠ - motivovat žáky k samostatné tvorbě a v případě potřeby používat různých hudebních pomůcek k vytváření vlastních melodických a rytmických struktur - vytvářet vlastní hudební pomůcky k tvorbě melodií, rytmů a dalších hudebních parametrů - vyhledat vhodné obrazové a textové materiály ke zhudebňování, odpovídající věku svých žáků - rozvíjet hudebně-teoretické znalosti a schopnosti žáků, potřebné k vlastní tvorbě - rozvíjet fantazii žáků a vést je k hudebnímu vyjadřování skladatelů 21. století - posoudit a zhodnotit skladby žáků ZUŠ
- Osnova
- - předpoklady pro výuku skladby - osobnost a vzdělání pedagoga skladby, učební osnovy - pracovní a materiální podmínky k výuce skladby - postupy rozvoje vnitřního sluchu žáků - rozvoj tvořivosti žáků - osvojování zápisu skladby, soudobá notace, grafické partitury - vytváření motivu a práce s ním, tónové řady a mody - volba hudební formy a její výstavba ve studentských skladbách - využití soudobých kompozičních technik při výuce skladby - improvizační a kompoziční hry - program Slyšet jinak, elementární komponování, skupinová kompozice - zhudebňování textových a obrazových materiálů na ZUŠ - metodické postupy při vytváření skladeb pro 2 a více nástrojů - spolupráce skladatele a interpreta, vztah k posluchači
- Literatura
- Kvěch, O.: Základy klasické hudební kompozice. TOGGA, Praha 2013.
- Hanousek, P.: Za tajemstvím tónů. Vydáno vlastním nákladem, Háj ve Slezsku 2012.
- Loudová, I.: Moderní notace a její interpretace. AMU, Praha 1998.
- Zouhar, Vít, Synek, Jaromír, Medek, Ivo. Composing in the classroom. JAMU, 2014, 144s.
- Kohoutek, C.: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.
- Kopecký J., Synek, J., Zouhar, V.: Hudební hry jinak. JAMU, Brno 2014.
- Coufalová, G., Medek, I., Synek, J.: Hudební nástroje jinak. JAMU, Brno 2013.
- Hanousek, P., Ščerba, L.: Skladba – základní přehled pedagogických témat. Duben 2013.
- Výukové metody
- Přednáška – 2 hodiny týdně
- Metody hodnocení
- Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2020/H81013l