H70041l Multimediální tvorba II

Hudební fakulta
léto 2025
Rozsah
0/4/10. 10 kr. 10 z 20. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Richard Fajnor (přednášející)
MgA. Jan Kavan, Ph.D. (přednášející)
prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( H70041z Multimediální tvorba II )
úspěšné absolvování předmětu H70041z Multimediální tvorba II v zimním semestru
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Komplexní umělecké využití vztahu mezi hudbou a pohybem.

Cíle předmětu:
Příprava studentů pro navrhování a tvorbu děl využívajících pohyb v širokém spektru od klasického tance přes performance až ke koncertu a představení.
Návrh a vytvoření performance nebo „video-artového“ díla vycházejícího z tohoto vztahu s využitím prostředků dalších uměleckých druhů a strategií nastudovaných v předchozích semestrech.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu prokazuje:
dovednosti:
- volit ideální formy a výrazové prostředky pro naplnění svého tvůrčího záměru a využívat k tomu různých základních technologických postupů pro tvorbu performativního díla multimediálního charakteru,
- používat adekvátní postupy při práci s technologiemi a produkčními programy,
znalosti:
- profesního slovníku včetně cizího jazyka a orientace na odbornou terminologii,
- je informován o různých tvůrčích postupech, o principech tvorby zvuku, obrazu a performance a je schopen vytvořit studii a prototyp uměleckého díla,
- nejznámějších děl světového a česko-slovenského umění v oblasti scénické a prostorové tvorby,
kompetence:
- koordinovat základní produkční kroky pro finalizaci prototypu, případně definitivní podoby uměleckého díla,
- formulovat problém, volit a obhájit svůj vlastní interpretační názor,
- je schopen systematického plánování a zvládá základní organizaci své práce.
Osnova
  • Osnova a výuková témata:
    - audiovize a video jako jeden z tradičních vyjadřovacích prostředků 2.pol. 20.století a přelomu milénií
    - objekt/subjekt v pohybu, figura v pohybu, prostor v pohybu - dynamika multimedií
    - audiovizuální dílo od ozvučení němého filmu přes VJ - vizualizaci hudební kompozice po autonomní komplexní dílo multimediálního charakteru
    - vizuální x hudební kvalita, sémantické vazby, restrikce a kompenzace informace, hierarchie a jejich proměny
    - kompozice závislá na čase, kauzalita - strukturace díla, výstavbové principy, řád, forma
    - vývoj, děj a potřeba principu narace - věci, osoby, pojmy a vztahy v historickém, kulturním a společenském prostoru a čase (fakta v kontextu/ kontexty ve faktech), posthistorická situace
Literatura
    povinná literatura
  • Gilles Deleuze: "Film 2/ Obraz - čas", NFA Praha, 2006. info
    doporučená literatura
  • Florence de Méredieu: "Digital and Video Art", Chambers Harrap Publishers Edinburgh 2005. info
  • "The New Media Reader", The MIT Press London, 2003. info
  • Steven Higgins: "Still Moving", MOMA New York, 2006 ISBN 978-0870703263
    neurčeno
  • Future Cinema (katalog), ZKM, MIT Press, 2003. info
  • Mitchell W.J.: e-topia: život ve městě trochu jinak, Zlatý řez Praha, 2004
  • Faulkner M. (edit.): audio-visual art + vj culture, D-Fuse, Laurence King Publishing Ltd, London, 2006, ISBN 978-1-85669-490-2
  • Reiner C., Rolling S., Daniels D., Ammer M.: See this Sound, Lentos Kunstmuseum Linz, 2010, ISBN 978-3-86560-683-9
  • Grau O.: Virtual Art/ From Illusion to Immersion, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 2003 ISBN 0-262-07241-6
Výukové metody
osobní konzultace + individuální práce studenta na praktických výstupech - 2+10 hod.

Počet děl vytvořených za semestr je závislý na jejich rozsahu a technické náročnosti, proto bude řešen vždy individuálně. Za semestr budou posuzovány alespoň dva návrhy nebo koncepty a jeden z nich dokončen v nějaké podobě prototypu nebo dokončené realizace, díla.
Vzhledem k tvůrčí povaze předmětu - tvorbě uměleckých děl - není časová osnova uvedena.
Metody hodnocení
Klauzurní komisionální zkouška - posouzení semestrálních a klauzurních realizací.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H70041l