DDVZ102 Divadlo a výchova - propedeutika

Divadelní fakulta
zima 2025
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 8:30–11:45 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií, obsahem a pojetím oboru divadlo a výchova, a to v teoretické i praktické rovině. V souvislosti se studovaným oborem je pozornost věnována také literatuře pro děti a mládež jako východiska pro pedagogickou a divadelní tvorbu (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.) Studenti si v rámci předmětu osvojují základní praktické dovednosti prostřednictvím vlastní zkušenosti.
Výstupy z učení
Studenti po absolvování předmětu:
- znají základní terminologii oboru, kterou jsou schopni aplikovat v praxi;
- jsou schopni definovat obsah a cíle oboru;
- mají povědomí o praktických možnostech užití divadla a výchovy v ČR a o profilu absolventa studovaného oboru;
- dokáží rozlišit jednotlivé metody a formy dramatické výchovy;
- orientují se v historickém vývoji a základní terminologii literatury pro děti a mládež s důrazem na současná díla
- jsou schopni pojmenovat možnosti a rizika literární předlohy pro pedagogickou a divadelní práci.
Osnova
  • Terminologie oboru - výklad a použití pomů
  • Obsah a cíle oboru divadlo a výchova
  • Literatura pro děti a mládež
  • Praktická výuka
  • Náslechy na programech DaV
Literatura
    povinná literatura
  • Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
  • MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova (úvahy o oboru). 1. vyd. Brno: JAMU v Brně, 2016, 258 s. ISBN 978-80-7460-101-9. info
    doporučená literatura
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
  • BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Hethcote, D., Bolton,G.: Drama for Learning, Heinemann, Portsmouth, NH. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
  • O Neill, C.: Drama Worlds, Heinemann, Portsmouth, NH. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
  • Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
  • MARTÍNKOVÁ, N. Hra a divadlo. Praha: NIPOS. 2018
  • VALENTA, J. a ŠRÁMKOVÁ, S. Místopis českého amatérského divadla. Praha: IPOS. 2002
  • PAVELKOVÁ, S. a MACHKOVÁ, E. Dramatická výchova Soni Pavelkové. Praha: NIPOS. 2019
  • PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 s. ISBN 978-80-86928-42-5. info
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 s. ISBN 80-7331-922-5. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
Výukové metody
Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
ZS: Zápočet bude udělen na základě docházky a vypracování písemné dokumentace z praktické části výuky.
LS: Zápočet bude udělen na základě docházky a odevzdání písemné práce. Písemnou práci budou tvořit anotace 15 knih z literatury pro děti a mládež a ústní prezentace 3 vybraných.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DDVZ102