DDVZ102 Divadlo a výchova

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
2/2/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Zuzana Klvaňová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 4, Út 10:15–11:45 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je obeznámit studenty s obsahem a pojetím oboru divadlo a výchova, a to v teoretické i praktické rovině. Na základě historických souvislostí jsou seznamováni s vývojem oboru a jeho teoretickým uchopením v současné době. Studenti si také v rámci kurzu osvojují základní praktické dovednosti prostřednictvím vlastní zkušenosti.
Výstupy z učení
Studenti jsou po absolvování kurzu:
- znají základní terminologii oboru, kterou jsou schopni aplikovat;
- orientují se v historických souvislostech vývoje oboru a jeho současném stavu;
- jsou schopni definovat obsah oboru;
- jsou seznámeni s klíčovou odbornou literaturou českou i zahraniční;
- mají osvojeny základní principy herního jednání, a to z hlediska teorie i praxe.
Osnova
  • Cíle a obsah oboru divadlo a výchova
  • Historické kontexty vývovoje oboru divadlo a výchova
  • Terminologie oboru
  • Herní jednání, herní situace
  • Obor divadlo a výchova v kurikulu českého školství
Literatura
    povinná literatura
  • Machková, E.: Úvod do studia dramatické výchovy, Praha, IPOS ARTAMA 1998. info
  • MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • MACKOVÁ, Silva. Divadlo a výchova (úvahy o oboru). 1. vyd. Brno: JAMU v Brně, 2016, 258 s. ISBN 978-80-7460-101-9. info
    doporučená literatura
  • Aristotelés. Poetika. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1996. info
  • BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha: Gamma 1991. 128 s. ISBN neuvedeno. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Hethcote, D., Bolton,G.: Drama for Learning, Heinemann, Portsmouth, NH. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ Eva, Jak se učí dramatická výchova, AMU, DIFA, Praha 2007, ISBN 978-80-7331-089-9. info
  • O Neill, C.: Drama Worlds, Heinemann, Portsmouth, NH. info
  • PAVLOVSKÝ, P., et al. Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Spolin, V.: Improvisation for the Theater, North Western University Press, Evanston, Illinois,. info
  • Spolin, V.: Theater Games for the Cassroom, North Western University Press, Evanson, Illinois 1986. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • Rámcový vzdělávací program (RVP ZV, RVP ZUV, RVP OV, RVP G). Dostupné na www.rvp.cz
  • MARTÍNKOVÁ, N. Hra a divadlo. Praha: NIPOS. 2018
  • VALENTA, J. a ŠRÁMKOVÁ, S. Místopis českého amatérského divadla. Praha: IPOS. 2002
  • PAVELKOVÁ, S. a MACHKOVÁ, E. Dramatická výchova Soni Pavelkové. Praha: NIPOS. 2019
  • PERNICA, Alexej. Hra. Hra jako sociokulturní univerzálie a hra jako genus proximum dramatické kultury. Brno: JAMU, 2008, 219 s. ISBN 978-80-86928-42-5. info
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, 2004, 50 s. ISBN 80-7331-922-5. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997, 272 s. ISBN 80-901954-1-5. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
Výukové metody
Pravidelná výuka (přednáška, seminář);
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
Zápočet bude udělen na základě vypracování písemného referátu a jeho prezentace s přihlédnutím na aktivní zapojení studenta v průběhu jednotlivých setkání. Faktorem ovlivňujícím udělení zápočtu je také docházka, která nesmí překročit 70% z celkového hodinového rozsahu kurzu.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.