DIFA:DATZ503 Adaptace dramatických děl v au - Informace o předmětu
DATZ503 Adaptace dramatických děl v audiovizi a divadle II
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Rozvrh
- Čt 16:15–17:45 408
- Předpoklady
- Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Adaptace dramatických děl v audiovizi a divadle I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:N)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, Dra_Tvo:N)
- Cíle předmětu
- Student získá podrobné znalosti originálních adaptačních metod a přístupů, napříč světovou mediální tvorbou. Získané poznatky je schopen aplikovat ve své vlastní tvůrčí práci.
- Výstupy z učení
- Student je schopen vystihnout specifické adaptační postupy významných audiovizuálních a divadelních tvůrců. Dokáže analyzovat významné adaptace Shakespearových her, kriticky rozebrat jejich aktuální uchopení ve vztahu ke společenskému a historickému kontextu. Je schopen scenáristicky zpracovat koncepci adaptace původního dramatického díla.
- Osnova
- Výrazové prostředky divadla a filmu v adaptacích Shakespeara. Výtvarné prvky. Kamerová koncepce versus divadelní prostor. Metody střihu a jejich vliv na posun významu. Variace Richarda III. - L. Olivier, V. Morávek, A. Pacino Variace Hamleta - L. Olivier, T. Stoppard, P. Brook Král Lear - P. Brook Bouře - Prosperovy knihy - P. Greenway Tvůrčí metody vybraných režijních osobností v kontextu jejich divadelního a filmového díla. Vlastní adaptace fragmentů Shakespearova díla.
- Literatura
- Odborná literatura reflektující umělecká díla, směry a trendy. info
- Shubik I.: Play for today, Davis-Poynter, London 1975. info
- Tulloch J.: Television drama, Routledge, London and New York 1990. info
- Ricoeur P.: Teória interpretácie. info
- Aumont J.: Le Cinema Et La Mise En Scene , Editeur: Armand Colin, Paris 2006. info
- Aumont J.: La Mise En Scene, Editeur: De Boeck, Paris 2001. info
- Szczepanik P.: Nová filmová historie, Herrmann & synové, Praha 2004. info
- Bílková-Belnayová K.: Souřadnice televizní dramatické tvorby, Panorama, Praha 1988. info
- Bourdieu P.: O televizi, Doplněk, Brno 2002. info
- Karvaš P.: Umenie drámy a fenomén televízie, Výskumný ústav kultúry, Bratislava 1985. info
- Brook, P. : Pohyblivý bod. Nakladatelství studia Ypsilon 1996. info
- Brook, P. : Prázdný prostor. Panorama 1988. info
- BROOK, P.: Evoking Shakespeare. info
- BROOK, P.: Nitky času . info
- Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět. Praha 2010. info
- Lukeš, M.: Shakespeare a okolí : shakespearovské souvislosti. Praha 2010. info
- William Shakespeare: Hamlet, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Richard III., Macbeth (uvedené hry povinně). info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška, seminář (diskuze, vlastní tvůrčí a kritická práce a její reflexe) - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Předpokladem účasti na zkoušce je plnění průběžných teoretických a tvůrčích zadání.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DATZ503