DDMZ209 Fundraising

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
1/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Lucie Abou (přednášející)
MgA. Pavlína Spurná (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 107
Předpoklady
Vstupní požadavky pro zápis do předmětu je absolvování předmětů Mikroekonomika, Makroekonomika a Úvod do kulturní politiky I, II, v prvním ročníku studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je sjednotit individuální praktické zkušenosti studentů s financováním a fundraisingem, poskytnout teoretické zázemí pro další praktickou činnost a hledat další souvislosti mezi fundraisingem a dalšími aspekty kulturního managementu. Cílem je aplikace znalostí do praxe, zejména v rámci souvisejících předmětů: Samostatná produkce včetně účasti na provozním semináři, Organizace mezinárodního divadelního festivalu, Rozpočetnictví, účetnictví a zejména Projektový management v kultuře.

Výstupy z učení
Znalosti:
Student má znalosti z oblasti fundraisingu (filantropie) a navazujících oblastí (marketing a PR),
student zná systém začlenění fundraisingových činností do projektového a strategického řízení projektu/instituce,
student zná jednotlivé segmenty fundrasingu,
student rozumí logice definování a rozpracování fundraisingového argumentu projektu/instituce,
student zná základní právní vztahy a oblasti pro všechny čtyři fundraisingové segmenty.

Dovednosti:
Student umí písemně zpracovat analýzu fundraisingových možností pro modelový příklad,
student umí na základě provedené analýzy provést návrh základního fundraisingového argumentu a jeho rozpracování pro jednotlivé fundraisingové segmenty,
student dokáže tyto argumenty vztáhnout k projektovému chápání řízení projektu/projektů v programu instituce a zohlednit krátkodobé a dlouhodobé hledisko argumentů,
student dokáže provést právní analýzu fundraisingového řešení navrženého na základě předchozích kroků,
student prezentuje a diskutuje provedené řešení v rámci semináře,
student umí sdílí své dosavadní praktické individuální fundraisingové zkušenosti s ostatními studenty v semináři formou diskuzí a prezentací (prezentační platforma prezi nebo aplikace google).

Způsobilosti:
Student je schopen pracovat systematicky s vlastním časem a definovat svoje úkoly a aktivity,
dokáže komunikovat s ostatními studenty v semináři a diskutovat s nimi navržená řešení,
dokáže svůj návrh prezentovat v rámci sdílených dokumentů v google aplikacích s pedagogem i se všemi ostatními studenty v semináři,
umí kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem,
uvědomuje si etický rozměr fundraisingových aktivit ve všech segmentech ve vztahu k principům umělecké práce v uměleckých projektech a institucích.
Osnova
  • Předmět je zařazen do zimního semestru druhého ročníku bakalářského studia oboru divadelní manažerství. Navazuje na předchozí teoretické (management, úvod do kulturní politiky, divadelní provoz) a praktické (samostatná produkce, organizace mezinárodního divadelního festivalu) předměty. Úzce souvisí s výukou projektového řízení ve druhém ročníku, které na fundraising navazuje v letním semestru samostaným úkolem zpracování fiktivního projektového plánu. Pedagog předmětu fundraising potom v letním semestru hodnotí fundraisingovou část projektu.

    Fundraisingový argument
    Individuální fundraising
    Firemní fundraising
    Dotační fundraising
    Nadační fundraising
    On-line fundraising,etika on-line fundraisingu a jiné formy fundraisingu
    Filantropie a altruismus
    Fundraising vs. marketing
    Typy fundraisingu (segmentace)
    Finanční neinvestiční zdroje veřejnoprávních a soukromoprávních divadelních subjektů
    Neziskový sektor, strategická volba právní formy
    FR jako součást činností instituce.
Literatura
  • Jacíková, A.: Návrh fundraisingové strategie Studia Marta pro sezónu 2004/2005. Magisterská diplomová práce. Brno, DIFA JAMU 2004. info
  • kol.: Cesty k účinnému fundraisingu. Spiralis, Praha 2004. info
  • Fundraising v neziskových organizacích. Diplomová práce v rámci projektu "Jak na fundraising". info
  • J. Ledvinová: Základy fundraisingu. Praha, ICN 1996. info
  • Flory, P.: Fundraisingové databáze nejen pro začínající fundraisery. Nadace VIA, Praha 2005. info
  • Gilchrist, K.: Péče o dárce. Praktický průvodce pro neziskové organizace. Nadace VIA, Praha 2005. info
  • další doporučená v průběhu semestru. info
  • Legislativa. info
  • Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. info
  • Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech (novelizovaný zákonem č. 208/2002 Sb.). info
  • Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. info
  • Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech. info
  • Příslušné daňové zákony. info
  • Příslušné zákony o státním rozpočtu. info
  • další legislativa (sbírky, tomboly atd.). info
  • Prameny z internetu. info
  • Nevládní neziskový sektor. info
  • Informační centrum neziskových organizací. Zpráva o stavu neziskového sektoru v ČR. (www.neziskovky.cz ). info
  • Nadace Via.Z. (. info
  • Rada vlády pro NNO ( (). info
  • Econnect. Informační servis pro NNO (),. info
  • http://www.subvence.cz/Default.aspx. info
  • Kultura a NNO. info
  • Proculture. Výzkumné, vzdělávací a informační centrum pro kulturu (www.proculture.cz ). info
  • NIPOS. Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (www.ipos-mk.cz ). info
  • Místní kultura. Měsíčník pro kulturní život v místech a regionech (http://www.mistnikultura.cz). info
  • Ministerstvo kultury ČR (www.mkcr.cz ). info
  • Server českého divadla (www.divadlo.cz ). info
  • Divadelní ústav (). info
  • Institut umní (). info
  • Filantropie a dárci. info
  • Fórum dárců (www.donorsforum.cz ). info
  • Nadace Duhová energie (www.duhovaenergie.cz ). info
  • Nadace Via (www.nadacevia.cz ),. info
  • Vzdělávací nadace Jana Husa (www.vnjh.sk ). info
  • Nadace Český literární fond (www.nclf.cz ). info
  • LInhartova nadace (www.roxy.cz/linhart ). info
  • Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (www.vize.cz ). info
  • Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových (www.hlavkovanadace.cz ). info
  • Open Society Fund (). info
  • Občanská společnost. info
  • Občanská společnost (). info
  • Zelený kruh (www.ucastverejnosti.cz ). Právo veřejnosti na informace. info
  • Byrnes, J., William. Management and the Arts. Čtvrté vydání. Burlington : Elsevier, 2009. ISBN 978-0-240-81004-1. info
Výukové metody
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje samostatnou prací formou vyhledávání příležitostí, zpracování podkladů, přípravy grantových žádostí a jejich prezentací reflektovanou jak pedagogem, tak ostatními studenty, zpracování případových studií malého rozsahu tematicky spjatých s vlastní praktickou produkční činností studenta na základě seminárních zadání.

Pedagog používá následující výukové metody:
Přednáška
Práce s textem
Diskusní metody
Heuristické metody
Skupinová a kooperativní výuka
Kritické myšlení
Brainstorming

Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 1
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3
Metody hodnocení
* Zimní semestr

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení je třeba být účasten/účastna na semináři, vypracovat a odevzdat všechny seminární úkoly a uspět při zkoušce.

Procentuální váha hodnocení:
přítomnost na semináři: 20 % vede studenta k pochopení způsobu seminární výuky
splněné seminární úkoly: 40 % se slovní zpětnou vazbou pedagoga v rámci semináře. Vede studenta k rozvíjení způsobilosti (viz student je schopen pracovat systematicky s vlastním časem a definovat svoje úkoly a aktivity. Předmět je zařazen do ZS druhého ročníku bakalářského stupně, kdy student začíná upevňovat požadované návyky směrem k teoreticko-praktické reflexi tak, aby byly ve třetím ročníku doplněny o požadavek úspěšného odevzdání seminárních úkolů a zpracování bakalářské práce a dokumentace absolventského výkonu. Míra individuálních zkušeností s praktickým fundraisingem je u studentů v semináři různá, tzn. že není možné objektivizovat míru úspěšného odevzdání seminárního úkolu.
písemný test: 40 % slouží k ověření synergie znalostí, dovedností a způsobilostí studenta.

*V letním semestru je potom fundraising integrální součástí projektu v předmětu Projetový management a pedagog fundraisingu se podílí na hodnocení projektového záměru.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.