DDMZ209 Fundraising

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Daniela Zarodňanská, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 16:15–17:45 106
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je sjednotit individuální praktické zkušenosti studentů s financováním a fundraisingem, poskytnout teoretické zázemí pro další praktickou činnost a hledat další souvislosti mezi fundraisingem a dalšími aspekty kulturního managementu. Cílem je aplikace znalostí do praxe, zejména v rámci souvisejících předmětů: Samostatná produkce, Organizace mezinárodního divadelního festivalu a zejména Projektové řízení.

Osnova
  • Předmět je zařazen do zimního semestru druhého ročníku bakalářského studia oboru divadelní manažerství. Navazuje na předchozí teoretické (management, úvod do kulturní politiky, divadelní provoz) a praktické (samostatná produkce, organizace mezinárodního divadelního festivalu) předměty. Úzce souvisí s výukou projektového řízení ve druhém ročníku, které na fundraising navazuje v letním semestru samostaným úkolem zpracování fiktivního projektového plánu. Pedagog předmětu fundraising potom v letním semestru hodnotí fundraisingovou část projektu.

    FR jako součást činností instituce. Neziskový sektor, strategická volba právní formy
    Fundraising vs. marketing
    Fundraisingový argument
    Typy fundraisingu (segmentace)
    Filantropie a altruismus
    Individuální dárcovství
    Firemní fundraising
    Dotační fundraising
    Nadační fundraising
    Finanční neinvestiční zdroje veřejnoprávních a soukromoprávních divadelních subjektů
    On-line fundraising a etika on-line fundraisingu

Literatura
  • Jacíková, A.: Návrh fundraisingové strategie Studia Marta pro sezónu 2004/2005. Magisterská diplomová práce. Brno, DIFA JAMU 2004. info
  • kol.: Cesty k účinnému fundraisingu. Spiralis, Praha 2004. info
  • Fundraising v neziskových organizacích. Diplomová práce v rámci projektu "Jak na fundraising". info
  • J. Ledvinová: Základy fundraisingu. Praha, ICN 1996. info
  • Flory, P.: Fundraisingové databáze nejen pro začínající fundraisery. Nadace VIA, Praha 2005. info
  • Gilchrist, K.: Péče o dárce. Praktický průvodce pro neziskové organizace. Nadace VIA, Praha 2005. info
  • další doporučená v průběhu semestru. info
  • Legislativa. info
  • Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů. info
  • Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech (novelizovaný zákonem č. 208/2002 Sb.). info
  • Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů. info
  • Zákon č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech. info
  • Příslušné daňové zákony. info
  • Příslušné zákony o státním rozpočtu. info
  • další legislativa (sbírky, tomboly atd.). info
  • Prameny z internetu. info
  • Nevládní neziskový sektor. info
  • Informační centrum neziskových organizací. Zpráva o stavu neziskového sektoru v ČR. (www.neziskovky.cz ). info
  • Nadace Via.Z. (. info
  • Rada vlády pro NNO ( (). info
  • Econnect. Informační servis pro NNO (),. info
  • http://www.subvence.cz/Default.aspx. info
  • Kultura a NNO. info
  • Proculture. Výzkumné, vzdělávací a informační centrum pro kulturu (www.proculture.cz ). info
  • NIPOS. Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (www.ipos-mk.cz ). info
  • Místní kultura. Měsíčník pro kulturní život v místech a regionech (http://www.mistnikultura.cz). info
  • Ministerstvo kultury ČR (www.mkcr.cz ). info
  • Server českého divadla (www.divadlo.cz ). info
  • Divadelní ústav (). info
  • Institut umní (). info
  • Filantropie a dárci. info
  • Fórum dárců (www.donorsforum.cz ). info
  • Nadace Duhová energie (www.duhovaenergie.cz ). info
  • Nadace Via (www.nadacevia.cz ),. info
  • Vzdělávací nadace Jana Husa (www.vnjh.sk ). info
  • Nadace Český literární fond (www.nclf.cz ). info
  • LInhartova nadace (www.roxy.cz/linhart ). info
  • Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (www.vize.cz ). info
  • Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových (www.hlavkovanadace.cz ). info
  • Open Society Fund (). info
  • Občanská společnost. info
  • Občanská společnost (). info
  • Zelený kruh (www.ucastverejnosti.cz ). Právo veřejnosti na informace. info
Výukové metody
Semináře vedou studenty k samostatné práci - vyhledávání příležitostí, zpracování podkladů, příprava grantových žádostí a jejich obhajoba, případové studie tematicky spjaté s vlastní projektovou činností. Studentům jsou zadávány seminární práce a úkoly.


Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 1
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3


V letním semestru je potom fundraising integrální součástí projektu v předmětu Projektový management a pedagog fundraisingu se podílí na hodnocení projektového záměru.
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení je třeba být účasten/účastna na semináři, vypracovat všechny seminární úkoly a uspět v písemném testu.
Procentuelní váha hodnocení:
- přítomnost na semináři: 40 %
- splněné dílčí seminární úkoly v hodinách: 10 %
- písemný test: 50 %
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.