DDML203 Projektový management v kultuře

Divadelní fakulta
léto 2026
Rozsah
0/0/4. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětů Projektový management - moduální výuka (zimní a letní semestr) a Projektový management v kultuře (zimní semestr).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou plánování, realizace a hodnocení projektů v oblasti kultury a umění a jejich specifiky. Aplikovat znalosti a dovednosti nabyté v předmětu Projektový management - modulární výuka na oblast uměleckých projektů veřejně prospěšného i komerčního charakteru. Prohloubit základní poznatky z teorie projektového managementu, podpořit jejich využití při praktické produkční práci v rámci školních projektů a získat dostatečný znalostní a dovedností základ pro úspěšnou realizaci absolventských projektů.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Studující dokáže:
- popsat a vysvětlit důvody vzniku různých typů kulturních projektů,
- popsat event modely různých typů kulturních eventů z hlediska jejich životního cyklu,
- vysvětlit rozdíly mezi různými typy kulturních projektů a jejich vliv na způsob plánování, realizace a hodnocení projektů.

DOVEDNOSTI
Studující umí:
- rozpracovat zadaný nápad na projekt z oblasti kultury a umění,
- navrhnout odpovídající kreativní řešení vycházející z analýzy charakteru a kontextu projektu a následně vypracovat kvalitní projektový záměr a z něj vycházející komplexní plán realizace projektu,
- aplikovat při řešení ročníkového projektu relevantní analýzy a techniky projektového řízení, metody týmové spolupráce a kreativní postupy,
- na základě analýzy podmínek různých typů projektů definovat legislativní a organizační limity a podmínky, které je třeba při jejich realizaci respektovat a naplnit,
- zpracovat srozumitelný a jasný projektový záměr určený zainteresovaným stranám projektu,
- zpracovat a přednést atraktivní prezentaci projektového záměru,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení ročníkového projektu se členkami a členy svého týmu i vyučující předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Studující je schopen/schopna:
- definovat problém/potřeby související s kulturními projekty a volit odpovídající postupy jejich řešení,
- společně s týmem definovat úkoly související s jejich ročníkovým projektem, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členky a členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členek a členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané vyučující.
Osnova
ZIMNÍ SEMESTR
- Vznik kulturních projektů (kontext, cíle, účel)
- Analýza výchozí situace kulturního projektu (SWOT)
- Typy kulturních projektů a jejich specifika
- Projektový záměr pro zainteresované strany kulturního projektu
- Produkční cyklus různých typů kulturních projektů
- Praktické produkční záležitosti kulturních eventů
- Crowdmanagement a řízení rizik kulturnícheventů
- Kreativita v každém z nás
- Řízení vlastního času a práce se stresem
- Umění prezentace

LETNÍ SEMESTR
Práce v týmu na ročníkovém projektu s konzultační podporou vyučujících ateliéru.
Literatura
    povinná literatura
  • Verhaar, Jan: Project Management, A Professional Approach to Events. ISBN-13: 9789085060291. info
  • JEŽKOVÁ, Zuzana; Hana KREJČÍ; ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
  • O'TOOLE, William; Glenn BODWIN a Johny ALLEN. Events Management. Třetí. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-1-85617-818-1. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
ZIMNÍ SEMESTR
Seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studující/ho týdně: 2

LETNÍ SEMESTR
Projektová výuka
Počet hodin kontaktní výuky za semestr: 8
Počet hodin samostatné práce studující/ho týdně: 3,5

VÝUKOVÉ METODY
Studující poznatky z oblasti projektového managementu a řízení kulturních projektů reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování semestrálních úkolů (vztahujících se k mezinárodnímu festivalu divadelních škol Setkání/Encounter 2027) a budoucímu absolventskému záměru (projektový záměr s navazujícími směrnými plány v iniciační etapě). Výsledky těchto úkolů jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak vyučující, tak ostatními studujícími.

Vyučující používá následující výukové metody:
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Práce s obrazem a video/audio záznamem
- Metody vytváření dovedností
- Individuální a individualizovaná výuka
- Skupinová a kooperativní výuka
- Samostatná práce studentů
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
ZIMNÍ SEMESTR
Zimní semestr je zakončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři a v týmu zpracovat v průběhu semestru zadané úkoly.

LETNÍ SEMESTR
Letní semestr je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba připravit projektový záměr budoucího absolventského projektu včetně návazných směrných plánů. Dílčí části tohoto záměru je nutné odevzdat v předem stanovených termínech v průběhu semestru.

Procentuální váha hodnocení:
- zpracování I. dílčí části záměru absolventského projektu: 10 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby vyučující (hodnotí se obsahová a formální úroveň práce, dodržení termínu a formy odevzdání práce),
- zpracování II. dílčí části záměru absolventského projektu: 10 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby vyučující (hodnotí se obsahová a formální úroveň práce, dodržení termínu a formy odevzdání práce),
- zpracování III. dílčí části záměru absolventského projektu: 10 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby vyučující (hodnotí se obsahová a formální úroveň práce, dodržení termínu a formy odevzdání práce),
- zpracování kompletního projektového záměru budoucího absolventského projektu včetně návazných směrnách plánů: 70 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby vyučující (hodnotí se obsahová a formální úroveň práce, dodržení termínu a formy odevzdání práce, zapracování připomínek vyučující k předchozím třem dílčím částem práce).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.