DIFA:DAAZX14 Autorský seminář I - Informace o předmětu
DAAZX14 Autorský seminář I
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:15–11:45 406
- Předpoklady
- Seminář je určen pouze studentům mateřských oborů. Podmínkou je průběžná literární tvorba, která je na seminářích společně analyzována.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je umožnit rozvoj kreativních schopností studentů v rámci vlastní umělecké literární tvorby a podporovat jejich talent a fantazii. Pravidelná autorská činnost je nezbytným předpokladem vývoje individuálních autorských schopností v podobném smyslu, jako když hudebník pravidelně cvičí na hudební nástroj, aby se zdokonaloval ve svých dovednostech.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vytvořit umělecké texty kratšího rozsahu
- kriticky hodnotit a komentovat texty ostatních tvůrců
- dramaturgicky uvažovat o umělecké tvorbě
- rozvíjet nápad, námět, uvažovat nad tématem, nad motivy, vytvořit zápletku, rozuzlení atd. - Osnova
- Seminář je určen nasměrování, rozvoji a kultivaci autorské literární tvorby účastníků semináře, kteří jsou postupně vedeni od drobných textových útvarů přes složitější obsáhlejší texty až k vlastnímu pokusu o divadelní hru či scénář, případně adaptaci nebo dramatizaci zvolené literární předlohy. Kromě umění autorské literární tvorby se v semináři rozvíjí také schopnosti dramaturgické a dovednost být autorovi konkrétního textu kreativním oponentem a invenčně napomáhat v dané souvislosti potenciálu vznikajícího uměleckého díla.
- Literatura
- Carriére, J. C. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archív, 1995. info
- Dočekalová, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého : Naučte se vyprávět příběhy, jak se píše povídka, novela a román, praktická cvičení (Praha, 2009). info
- Field, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007. info
- Fišer, Zbyněk - Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní (Brno, 2001). info
- Kerr, W.: Jak nepsat hru, Orbis Praha 1963. info
- Novotný, D. J. Chcete psát scénář? 1. díl, 2. díl. Praha: FAMU, 1995. info
- Skorunka, František - Úvod do tvůrčího psaní (České Budějovice, 2006). info
- Studený, J. Drama a jazyk: teorie a praxe tvůrčího psaní. 1.vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003. ISBN 80-7194-609-5. info
- Výukové metody
- Samostatná tvůrčí práce a následná seminární rozprava nad vznikajícími texty.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě samostatné tvůrčí činnosti a práce v semináři. Soustavné sledování tvůrčí činnosti studentů.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2022/DAAZX14