DSCZ302 Kostým III

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. MgA. Pavel Borák (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–13:30 uc_A, Pá 18:00–19:30 uc_A
Předpoklady
Základní a pokročilá znalost analýzy dramatického i nedramatického textu, prostorová, situační představivost. Schopnost komunikovat s režisérem, herci a dílnami. Schopnost písemné reflexe. Znalost základních děl evropské klasické literatury a dramatiky, zejména severské, orientace v tématech, znalost jejich ikonických historických interpretací (inscenování), znalost dobových scénografických a kostýmních strategií ve vztahu k současným, zvídavost v přístupu k současným trendům a druhům směřování pozornosti při inscenování aktuálními scénickými, kostýmovými a obecně výtvarnými prostředky. Základní znalost postmoderních, de-konstruktivních a post-dramatických způsobů práce s tématem ( textem), ochota učit se současné práci s tělem, obrazem, prostorem, materiálem a časem, zkoumat historické a současné vizuální strategie a technologie. Základní orientace v tvarosloví současných a historických trendů oděvního designu a pokročilá orientace estetice a historii umění. Schopnost reálně v měřítku přemýšlet a skicovat. Zvídavost hledat specifické materiály a objevovat jejich vlastnosti výhodné pro definici stavu role či asociativní postřehy vzhledem ke vztahu k dramatické postavě/roli. Ochota zkoumat nové impulzy vnímání kostýmu a jeho přesahů do společensko-politických strategií. Schopnost metodicky pracovat na realizaci scénograficko-kostýmního projektu od konceptu, přes rukodělné i digitální skici, vytvoření prostorově-materiálových skic, rozpoznávání významových stádií v rámci inscenace. Základní znalost parametrů technických střihů a podkladů pro výrobu, schopnost vytvořit návrhy k výrobě, schopnost vytvořit kostým vlastními silami. Odvaha komunikativnost a odpovědnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je schopnost autorsky vytvořit dílo, realizovat režijně-kostýmní, scénograficko-kostýmní a vizuálně-dramatickou koncepci díla jako autorskou součást divadelní, digitální, performativní formy umění nebo jiného uměleckého díla, jehož je kostým nezřídka zásadní složkou, koncepčně ovlivňující celé dílo. Předmět se zabývá klasickými tématy, interpretovanými současnými filozoficko-vizuálními prostředky, učí citlivosti a schopnosti rozeznat, analyzovat, definovat témata jak teorieticky tak zejména vizuálně. Učí používat a formulovat současné strategie narace, nové komunikační jazyky, které divák při percepci díla vstřebává a které umělec vždy prověřuje a dílem nově artikuluje. Vyžaduje ochotu učit se práci s tělem, slovem, obrazem, prostorem, materiálem a časem v kontextu dnešního paradigma postpravdivého vnímání informací a dalších nových socio-kulturních souvislostech. Učí získat osobní stanovisko k dobovým ( aktuálním) tématům klasické dramatiky, zejména severské, jejích specifik a socio-kulturních, nejen feministických kvalit, analyzovat je a interpretovat současným jazykem. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality, ke zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu, k praktickému poznání klasických a nových forem nedivadelních performativních vyjadřování a norem s tím souvisejících. Prověřuje nejen nabyté akademické znalosti (obsahové a formální, technologické) ale i psychické schopnosti studenta např. vytrvat a flexibilně reagovat, rozvíjet koncepci při prosazování svých konceptů v rámci kolektivní práce na úrovni koncepčního člena tvůrčího týmu s režisérem, dramaturgem, hudebním spoluautorem, light designérem, multimediálním kolegou a herci . Učí zkoumat a aplikovat nové umělecké a technologické přístupy v souvislosti s ostatními obory, pracuje s celou šíří uměleckých strategií v kontextu současného společenského paradigmatu, rozvíjí ho. Předmět vede k celostnímu chápání tvorby, autorské aktivitě, zvládání základních uměleckých, řemeslných prostředků kostýmní tvorby, rozvíjí obor dále v souvislosti s vývojem umění a technologií. Připravuje student(k)y k maximální kreativní komunikaci v uměleckém i technickém týmu kreativního průmyslu i v neziskové scéně. Orientuje student(k)y v mezioborovosti současných (ne)divadelních přístupů a rozvíjí nové umělecké souvislosti a vztahy. Předmět vede k vnímání politických, sociálních, historických, estetických, vědeckých a spirituálních kontextů současného umění a života, k jejich soustavné reflexi v rámci díla. Student(ka) se učí nakládat flexibilně s textem, analýzou a tvůrčím způsobem nacházet osobitá řešení a interpretace stejně jako individuální koncepční témata. V případě realizace autorského projektu učí schopnostem vystavět, navrhnout a samostatně zrealizovat projekt. Učí se navrhnout a realizovat celkovou koncepci, vytvořit kostýmní návrhy, podat adekvátní technické informace k výrobě kostýmu, charakteru střihů, masce a doplňkům, jejich tvarové a materiální vlastnosti. Učí se scénosdledem vyjádřit časoprostorové řešení kostýmní koncepce v adekvátním vztahu ke scéně a dramatické situaci. Učí schopnost komunikovat zadání kolegy dílenskými odborníky tak aby byla zachována kvalita a cíle projektu. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student(ka) získá profesionální odborné znalosti a dovednosti v oboru kostýmní tvorby. Je schopna autorsky vytvořit umělecké dílo, analyzovat tématická východiska/text, zpracovat a realizovat témata po kostýmové stránce, zkoumat a aplikovat nové tvůrčí umělecké a technologické přístupy v souvislosti s ostatními obory. Pracuje s kontextem současného společenského paradigmatu, rozvíjí ho. V případě zadání zpracování evropského klasického dramatického díla (zejména sevesrských autorů) současnými inscenačními metodami, analyzuje dobové socio-kulturní souvislosti, pracuje s principy hlubinné analýzy a archetypů C.G.Junga, zkoumá přístupy současné filozofie posledních 50 let a z jejích konceptů vzešlé společensko-politické a kulturní strategie, na které reaguje současné kulturní a duchovní paradigma. Zná a používá současný vyjadřovací jazyk a rozvíjí ho osobním přístupem k tématu. Je vedena ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Je autorsky aktivní, zvládá základní umělecké a řemeslné výrazové prostředky kostýmní tvorby v historickém kontextu, využívá jich při tvorbě současného tvaru inscenace, má tendenci rozvíjet obor dále v souvislosti s vývojem umění a technologií. Je připravena k maximální kreativní komunikaci v uměleckém i technickém týmu, je schopna v návaznosti na základě kostýmních návrhů vést jejich realizaci v dílnách. Je flexibilní při zvládání tvůrčích a výrobních těžkostí. Umí technologicky zvládat projekt od konceptu, scénosledu přes design návrhů kostýmů, doplňků a masek, dramatických skic, situací a choreograficko-kostýmní problematiky. Skicuje časoprostorové narativní řady, vývojové změny v pojetí postavy v měřítku a zná jejich realizaci v materiálu a objemu, ovládá základní historické a současné střihy, technologii šití, či jiné potřebné techniky tvorby kostýmu. Rozumí divadelnímu procesu a jeho specifikám. Je schopna realizovat své myšlenky a koncepty prakticky, autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění strategiím a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénograficko-kostýmního umění v kontextu současného umění. Pracuje s dvojsmyslem, podprahovým vnímáním, klišé, kýčem, spiritualitou, estetikou, politikou těla a oděvu v jeho strategických možnostech. Ovládá možnosti kreativního přesahu kostýmní tvorby do dalších či nově vznikajících oborů. Prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. Je schopna kritické reflexe, zpětné analýzy své práce. Umí se vyjádřit písemně při obhajobě práce na veřejnosti.
Osnova
  • Zadání: 1/ kostýmní koncepce -v rámci scénograficko-režijní-kostýmní koncepce - evropského klasického drama (tématu) , zejména seversských dramatiků Ibsena a Strindberga, zpracovaného současnými filozofickými, vizuálními a (ne)dramatickými prostředky. Skici, návrhy A3, barevné, materiálové vzorky, situační kresby, scénosled, fotoseriál, 1 kostým 1:1. 2/ digitálně zpracované téma reklamy nebo klipu na volné téma – kostýmní část koncepce. 3 minuty. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně - kostýmně - scénografického řešení zadaného tématu či autorského projektu, jehož je kostým/maska integrální součástí. 1. týden: 1/ Společně s analýzou zadání, otevřeného tématu či procesuální formy tvorby, reflektuje téma v jeho objektivním i subjektivním kontextu, rozkrývá vrstvy psychologických, sociálně-kulturních norem, klišé a postřehů, která zejména severská dramatická tvorba nabízí, zkoumá důvody a dopady tohoto vpravdě – ve vztahu ke zbývající Evropě – experimentálního, bolestivě reflektujícího kritického postoje autorů k problematice ženských hrdinek a krize patriarchátu. To studentky vede k praktickému výzkumu současných politicko-sociálních trendů, které z takto definované minulosti vyplývají. Sleduje nejednotnost a otevřenost systému, nabízejícího možnosti interpretace a nové tvůrčí přístupy, reflektuje současný stav věcí, které zpochybňují nebo rozvíjejí novými cestami to minulé... Pracuje se současnými strategiemi, které klasický text staví do nových filosofickým, psychologických, estetických a dalších vztahů. Využívá v procesu 13ti týdnů postmoderní, dekonstruktivní, postdramatické postkoncepzuální a další strategie k vyjádření svých autorských koncepcí. 2. týden: 1/ Používá asociační techniky, konceptuální východiska konfrontuje s dramatickými, analyzuje souvislosti a protikladné vztahy, systematicky v souvislostech analyzuje situace, stav, vztahy postav v prostoru a vzájemných interakcích. 3. týden: 1/ Řeší významové a výrazové vizuální vztahy a nalézá klíče a koncepce. Průběžně předkládá při konzultacích skici, volné kresby, koláže či digitálně zpracované formy zobrazení problému na dané téma. 4. týden: 1/ a 2/ Sbírá inspirativní materiál, tvoří materiálové a významové kompozice sloužící ke snadnější komunikaci s režisérem. Společně s analýzou zadání a analýzou postav kombinuje významové a výrazové vizuální vztahy, klíče a koncepce. 5. týden: 1/ a 2/ Zpracovává téma všemi dostupnými a adekvátními technikami, volí ty, které plně odpovídají koncepci. 6. týden: 1/ a 2/ zpracovává v praktických skicách masky – koláží, líčením, tvorbou masek materiály, které odpovídají současnému vnímání těla, zkoumá možnosti použití historických tvarů a technologií, je-li to v koncepci potřebné. 7. týden: 1/ a 2/ je konfrontována s možností změnit a rozvinout koncepci, má možnost váhat, rušit dosavadní vidění a zkoumat jiné možnosti. 8.týden: 1/ a 2/ Podprahově, cestou hlubinných asociací, vizí, zápisů snů, racionálních analýz, či nesubjektivních, konceptuálních a de-konstrukčních postupů posouvá koncepci dál, pokouší se vidět za horizont událostí. 9. týden: 1/ Odevzdává ke konzultaci všechny skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů v měřítku (silueta - materiály – barevnost, střihy kostýmů). 2/ zpracovává prakticky video-skici. 10.Týden: 1/ a 2/ Komplexně řeší kontrasty - vztahy mezi postavami vzájemně, vůči prostoru a situacím, příběh kostýmů je schopna řešit i jako paralelní vůči textu, jako kulturně-výtvarnou glosu k tématům. Pracuje s líčením, rekvizitou, doplňky, zvukem, světlem, projekcemi. 11.týden: 1/ a 2/ Konzultace a reflexe kostýmů, které jsou integrální část celkového obrazu – inscenace - akce, reklamy, klipu – jejich významy, možnosti výkladů vůči textu a tématu, možnosti nově vzniklých kvalit. 12.Týden: 1/ a 2/ praktická výroba kostýmu, výsledné focení v adekvátním osvětlení, definitivní materiály pro klauzury, technologické výkresy, střihy, práce na textu. 13.Týden: prezentace možností instalace, simulace „předávačky“. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, příslušnými teoretiky, specialisty, je-li třeba, dále konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Posluchačka je vedena ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Ví, že zásadní je proces i výsledek. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénicko-kostýmním projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle ( 1/) nebo jako podklad pro osobní performanci, autorský projekt mimo divadlo, 2/ - 3 minutovým videoklipem. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách, případně záznam realizace. Neméně důležitou složkou práce je textová reflexe vzniku a koncepce díla.
Literatura
    doporučená literatura
  • SCHECHNER, Richard: Future of Ritual, NewYourk: Routledge 1995, ISBN-10: 0415046904 ISBN-13: 978-0415046909
  • ERICKSON, John D.: Dada: Performance, Poetry and Art, Boston: Twayne Publishers 1984, ISBN-10: 0805765506 ISBN-13: 978-0805765502
  • HIGGINS, Hannah: Fluxus experience, Berkeley: University of California Press 2002, SBN: 9780520228672
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • PEŇA, Guillermo Goméz : Exercises for rebel artists, London: Routledge 2011, ISBN-10: 041554923X ISBN-13: 978-0415549233
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • MELZER, Annabelle: Dada and Surrealists Performance, Baltimor: Johns Hopkins University Press 1994, ISBN: 0801848458, 9780801848452
  • HILL, Lesslie: Guerilla guide to performance art, Continuum 2004, ISBN 10: 0826473989  ISBN 13: 9780826473981
    neurčeno
  • JONES, Amelia: Body Art : performing the subject, Univ Of Minnesota Press 1998, ISBN-10: 0816627738, ISBN-13: 978-0816627738
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.