DRAZ205 Moderní drama

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 407
Předpoklady
EVER( DRAL205 Moderní drama )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty se základními tendencemi moderního dramatu na základě analýzy konkrétních dramatických textů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování přemětu schopen zařadit probíraný dramatický text do kontextu světového dramatu, popsat základní žánrové a stylové charakteristiky dané hry, podrobně analyzovat hlavní témata a motivy a vytvořit na základě analýzy vlastní dramaturgicko-režijní koncepci.
Osnova
  • Studenti dramaturgie a režie by se v průběhu tohoto semináře měli důkladně seznámit se základními milníky moderního dramatu od pozdních děl Henrika Ibsena a Augusta Strindberga až po např. dílo Thomase Bernharda. Na základě studia dramatických děl a jejich inscenační tradice by měli být obeznámeni s dílem autorů zastupujících hlavní proudy dramatu dvacátého století (např. Pirandello, Dürrenmatt, Brecht, Beckett, Ionesco, Pinter, Handke). Předpokládá se aktivní účast v semináři, vypracování referátů a závěrečné seminární práce. Osnova pro zimní semestr: Henrik Ibsen: Domeček pro panenky, Strašidla, Heda Gablerová, Divoká kachna, Rosmersholm, Stavitel Solness, Když my mrtví procitneme. August Strindberg: Otec, Slečna Julie, Věřitelé, Ta silnější, Hra s ohněm, Tanec smrti, Do Damašku, Sonáta duchů, Hra snů. Luigi Pirandello: Každý má svou pravdu, Šest postav hledá autora, Jindřich IV. Georg Tabori: Goldbergovské variace, Peter Weiss: Marat/Sade. Bertolt Brecht: V houštinách měst, Pan Puntila a jeho služebník Matti, Zadržitelný vzestup Artura Uie, Život Galileiho. Frank Wedekind: Procitnutí jara, Lulu. Maurice Maeterlinck: Modrý pták, Vetřelkyně, Slepci, Vnitro. Paul Claudel: Saténový střevíček. Federico Garcia Lorca: Krvavá svatba, Yerma (Pláňka), Dům Bernardy Alby.
Literatura
  • Augustová, Zuzana: Thomas Bernhard. Brno 2003. info
  • Deák, F.: Symbolistické divadlo. Bratislava 1996. info
  • Esslin, Martin - The Theatre of the Absurd (New York, 1961). info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Pinter, Harold: Návrat domů in: Anglické absurdní divadlo. Praha, Orbis 1966. info
  • STYAN, J.L.: ČERNÁ KOMEDIE, PŘEKLAD FR.VRBA, PRAHA (ORBIS) 1967. info
  • Styan, J.L.: Modern Drama in Theory and Practice (Vol 1-3). Cambridge 1983. info
  • Styan, J.L.: Prvky dramatu. Praha 1964. info
  • TRTÍLEK, Pavel. Specifika francouzského absurdního divadla. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2011, 182 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-86928-97-5. info
  • CEJPEK, Václav a Karolína STEHLÍKOVÁ. Ipse ipsa Ibsen : sborník ibsenovských studií. In Gaupe. Vyd. 1. Soběslav: Elg, 2006, 244 s. Gaupe. ISBN 80-239-6129-2. info
  • CEJPEK, Václav. Černý anděl. Pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernharda. In Černý anděl. Pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernharda. Brno: JAMU Brno, 1994. ISBN 80-85429-15-2. info
Výukové metody
Seminář s rozpravou nad připravenou analýzou.
Metody hodnocení
Zápočet na základě práce v semináři a dodaných seminárních prací.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2018, zima 2024.