DIFA:DRAL205 Moderní drama - Informace o předmětu
DRAL205 Moderní drama
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DRAZ205 Moderní drama )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studenty se základními tendencemi moderního dramatu na základě analýzy konkrétních dramatických textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování přemětu schopen zařadit probíraný dramatický text do kontextu světového dramatu, popsat základní žánrové a stylové charakteristiky dané hry, podrobně analyzovat hlavní témata a motivy a vytvořit na základě analýzy vlastní dramaturgicko-režijní koncepci.
- Osnova
- Studenti dramaturgie a režie by se v průběhu tohoto semináře měli důkladně seznámit se základními milníky moderního dramatu od pozdních děl Henrika Ibsena a Augusta Strindberga až po např. dílo Thomase Bernharda. Na základě studia dramatických děl a jejich inscenační tradice by měli být obeznámeni s dílem autorů zastupujících hlavní proudy dramatu dvacátého století (např. Pirandello, Dürrenmatt, Brecht, Beckett, Ionesco, Pinter, Handke). Předpokládá se aktivní účast v semináři, vypracování referátů a závěrečné seminární práce. Osnova pro letní semestr: Samuel Beckett: Šťastné dny, Poslední páska, Konec hry, Všichni, kdož padají. Jean Genet: Balkon, Služky. Slawomir Mrožek: Na širém moři, Striptýz. Tadeusz Rozewicz: Kartotéka, Stará žena vysedává. Harold Pinter: Narozeniny, Správce, Návrat domů, Zrada. Edward Albee: Kdo se bojí Virginie Woolfové, Stalo se v zoo. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího; John Osborne: Ohlédni se v hněvu. Friedrich Durrenmatt: Herkules a Augiášův chlév, Romulus Velký, Návštěva staré dámy, Frank Pátý, Fyzikové. Thomas Bernhard: Ritter, Dene, Voss, Náměstí hrdinů, dramolety. Peter Handke: Kaspar, Spílání publiku
- Literatura
- povinná literatura
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- doporučená literatura
- CEJPEK, Václav a Karolína STEHLÍKOVÁ. Ipse ipsa Ibsen : sborník ibsenovských studií. In Gaupe. Vyd. 1. Soběslav: Elg, 2006, 244 s. Gaupe. ISBN 80-239-6129-2. info
- neurčeno
- Augustová, Zuzana: Thomas Bernhard. Brno 2003. info
- Esslin, Martin - The Theatre of the Absurd (New York, 1961). info
- Pinter, Harold: Návrat domů in: Anglické absurdní divadlo. Praha, Orbis 1966. info
- STYAN, J.L.: ČERNÁ KOMEDIE, PŘEKLAD FR.VRBA, PRAHA (ORBIS) 1967. info
- Styan, J.L.: Modern Drama in Theory and Practice (Vol 1-3). Cambridge 1983. info
- Styan, J.L.: Prvky dramatu. Praha 1964. info
- TRTÍLEK, Pavel. Specifika francouzského absurdního divadla. In Výběrová řada doktorských prací. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2011, 182 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-86928-97-5. info
- CEJPEK, Václav. Černý anděl. Pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernharda. In Černý anděl. Pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernharda. Brno: JAMU Brno, 1994. ISBN 80-85429-15-2. info
- Výukové metody
- Seminář s rozpravou nad připravenou analýzou.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě práce v semináři a dodaných seminárních prací.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DRAL205