DDVZ218 Tvůrčí dílna II

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
40/0/0. 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Radka Macková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předpokladem účasti v dílně je předchozí absolvování předmětu s názvem Hra s loutkou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V tomto předmětu, vedeném formou workshopu s teoretickým ukotvením, studenti zúročí své zkušenosti nabyté z předcházejícího předmětu a dále rozšíří své povědomí o loutkovém divadle jako o výtvarném divadelním druhu s možnostmi jeho využití v pedagogicko-umělecké praxi. Cílem tohoto předmětu je rozšířit u studentů povědomí o loutkovém divadle natolik, aby jej vnímali především jako divadlo obrazové, výtvarné a metaforické, pracující s různou optikou a s významným členěním prostoru. Divadlo, které může prostřednictvím jevištní metafory promlouvat nejen k dětem, ale i k mládeži a dospělému divákovi.
Výstupy z učení
Praktickým výstupem dílny budou loutkové etudy, ve kterých budou mít posluchači prostor prakticky uplatnit získané zkušenosti. Současně budou také navrhovat umělecko-vzdělávací program (lekci, dílnu) pro vybranou cílovou skupinu, který využívá principů loutkového divadla.
Osnova
  • V průběhu intenzivního setkání se seznámí s dalšími možnostmi loutkového divadla: figurativní divadlo, divadlo objektů, předmětné divadlo, hra se scénografií, projekcí, světlem… Povědomí o šíři loutkového divadla získají zhlédnutím videa se sestřihy současných loutkových inscenací z celého světa. Seznámí se s výrobou různých typů loutek z rozličných materiálů (papír, plast, kousky dřeva, kelímky, tácky,…) a s jednoduchými řemeslnými postupy při jejich výrobě. Inspiromat I. a Inspiromat II. Budou se zamýšlet na technologiemi různých typů loutek a jejich vhodností či nevhodností pro realizaci zamýšlených témat. Budou tvořit krátké etudy na základě nonsensových textů. Na závěr workshopu vytvoří lekci pro specifikovanou skupinu dětí či mládeže, ve které využijí loutek jako prostředku k seznámení skupiny se zamýšleným tématem.
Literatura
    doporučená literatura
  • PROVAZNÍK, J. Děti a loutky. Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: Divadelní fakulta AMU v Praze, 2008. 223 s. ISBN 9788073311117. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 60 s., 2003. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko. 76 s. 1987. info
Výukové metody
Forma výuky: projekt
Metody výuky: přednáška, projekce, práce s textem, výtvarná činnost, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě účasti v dílně, předvedení dílčích výstupů a písemného odevzdání vlastního návrhu umělecko-vzdělávacího programu (dílny, lekce) s využitím loutek.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 1 týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.