DIFA:DDVZ218 Tvůrčí dílna II - Informace o předmětu
DDVZ218 Tvůrčí dílna II
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 40/0/0. 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Předpokladem účasti v dílně je předchozí absolvování předmětu s názvem Hra s loutkou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- V tomto předmětu, vedeném formou workshopu s teoretickým ukotvením, studenti zúročí své zkušenosti nabyté z předcházejícího předmětu a dále rozšíří své povědomí o loutkovém divadle jako o výtvarném divadelním druhu s možnostmi jeho využití v pedagogicko-umělecké praxi. Cílem tohoto předmětu je rozšířit u studentů povědomí o loutkovém divadle natolik, aby jej vnímali především jako divadlo obrazové, výtvarné a metaforické, pracující s různou optikou a s významným členěním prostoru. Divadlo, které může prostřednictvím jevištní metafory promlouvat nejen k dětem, ale i k mládeži a dospělému divákovi.
- Výstupy z učení
- Praktickým výstupem dílny budou loutkové etudy, ve kterých budou mít posluchači prostor prakticky uplatnit získané zkušenosti. Současně budou také navrhovat umělecko-vzdělávací program (lekci, dílnu) pro vybranou cílovou skupinu, který využívá principů loutkového divadla.
- Osnova
- V průběhu intenzivního setkání se seznámí s dalšími možnostmi loutkového divadla: figurativní divadlo, divadlo objektů, předmětné divadlo, hra se scénografií, projekcí, světlem… Povědomí o šíři loutkového divadla získají zhlédnutím videa se sestřihy současných loutkových inscenací z celého světa. Seznámí se s výrobou různých typů loutek z rozličných materiálů (papír, plast, kousky dřeva, kelímky, tácky,…) a s jednoduchými řemeslnými postupy při jejich výrobě. Inspiromat I. a Inspiromat II. Budou se zamýšlet na technologiemi různých typů loutek a jejich vhodností či nevhodností pro realizaci zamýšlených témat. Budou tvořit krátké etudy na základě nonsensových textů. Na závěr workshopu vytvoří lekci pro specifikovanou skupinu dětí či mládeže, ve které využijí loutek jako prostředku k seznámení skupiny se zamýšleným tématem.
- Literatura
- doporučená literatura
- PROVAZNÍK, J. Děti a loutky. Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: Divadelní fakulta AMU v Praze, 2008. 223 s. ISBN 9788073311117. info
- RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
- RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 s. info
- Výukové metody
- Forma výuky: projekt
Metody výuky: přednáška, projekce, práce s textem, výtvarná činnost, samostatná práce studentů. - Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě účasti v dílně, předvedení dílčích výstupů a písemného odevzdání vlastního návrhu umělecko-vzdělávacího programu (dílny, lekce) s využitím loutek.
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 1 týden.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2020/DDVZ218