DIFA:DDMZ302 Management – řízení a vedení l - Informace o předmětu
DDMZ302 Management – řízení a vedení lidí
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 2/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Kolegar (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 106
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první a druhý ročník bakalářského stupně studia. Úspěšně ukončeny předměty Základy managementu I, II, Projektový management v kultuře, Spolupráce v tvůrčím týmu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Poskytnout komplexní pohled na vývoj a historii managementu a jeho propojení s ekonomickými a společenskými vědami. Rozšířit dosavadní znalosti řízení (sekvenční funkce) o další specifika řízení, jako je začlenění instituce do socio-ekonomického systému, organizační kultura a řízení změny, strategické řízení (začlenění projektového řízení do provozu umělecké instituce), etika managementu včetně problematiky CSR, lobbyingu a sponzoringu. Z hlediska leadershipu poskytnout znalosti a oporu týkající se strategického rozhodování.
Cílem předmětu ve druhém ročníku je pochopení principů, postupů a teorií tak, jak vznikaly v průběhu formování managementu jako vědního oboru, tzn. pochopení uspořádaného systému teorie managementu. Student by měl být schopen postupně aplikovat vybrané principy a postupy, které jsou užitečné pro práci v oblasti divadelní produkce.
Studenti prostřednictvím povinné četby, kterou recenzují, postupně poznávají rozdíl mezi řízením a vedením a učí se chápat, že budoucí pozice leadera je spojena s jeho vnitřním prostředím, nastavením, schopností přijmout odpovědnost a učinit správné rozhodnutí ve správné chvíli. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování semestru schopen:
- využít poznatky historie a systémové teorie managementu, identifikovat hlavní osobnosti teorie managementu a jejich přínos.
- vnímat rozdíl mezi programem a projektem ve smyslu fungování umělecké instituce a realizace jejích uměleckých výstupů,
- chápat postavení institucí ve společenském systému a rozumět problematice rozhodování a vedení uměleckých institucí právě v souvislosti s jejich socio-ekonomickým účelem,
- definovat úrovně a typy organizační kultury, rozumět problematice řízení změny a problematice interkulturního managementu.
- popsat teorii strategického managementu, pojmenovat a využít principy strategického řízení (včetně analytických, plánovacích a hodnotících procesů),
- chápat problematiku etiky veřejných a uměleckých institucí a navazujících opatření v rámci CSR, sponzoringu a lobbyingu.
- postupně ověřovat nabyté znalosti na praktických produkčních projektech realizovaných ve vnitřním prostředí školy, přičemž již bude postupně schopen identifikovat a zužitkovat vlastní rozhodovací a řídící dovednosti. - Osnova
- 1. Management a paradigma. Historický vývoj managementu coby "praktické vědy" (Comte, pozitivismus a jeho současní odpůrci, paradigma, mýtus, fakta, indukce, dedukce). Principy a techniky. Vývojové etapy managementu.
- 2. Školy - klasické. Škola vědeckého (průmyslového) řízení. Škola lidských vztahů. Škola správního řízení. Škola byrokratického řízení.
- 3. Školy - revoluční. Procesní přístupy. Psychologicko-sociální přístupy. Systémové přístupy. Kvantitativní přístupy. Empirické přístupy.
- 4. Školy - post... Postindustriální trendy. Postmoderní trendy. Současnost.
- 5. Teorie motivace.
- 6. Motivování v praxi - dovednosti vedení.
- 7. Konflikty a krizové situace.
- 8. Krize a krizové situace.
- 9. Instituce a vnitřní kultura.
- 10. Interkulturní mngmnt a řízení změny.
- Literatura
- povinná literatura
- Weihrich, H. - Koontz, H. : Management. Victoria Publishing, Praha 1993. info
- BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění, 2009, 146 s. ISBN 978-80-7008-236-2. info
- DRUCKER, Peter F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 2015, 208 s. ISBN 978-80-7261-189-8. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: Akademie múzických umění v Praze & KANT – Karel Kerlický, 2009. ISBN 978-80-7437-008-3. info
- doporučená literatura
- VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Management. Teorie a praxe 80. a 90. let. Management Press, 1994, 257 s. ISBN 80-85603-55-1. info
- HOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Cultures and Organizations. Software of the Mind. 3. vydání. USA: McGraw-Hill, 2010, 561 s. ISBN 978-0-07-166418-9. info
- LUKÁŠOVÁ, Růžena a Ivan NOVÝ. Organizační kultura. Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. 1. vydání. Praha: Grada Publishing a.s., 2004, 174 s. ISBN 80-247-0648-2. info
- HODGES, Megan a Geoffrey WOOD. Aby váš hlas byl vyslyšen. Úvod do lobbování v České republice. 1. vydání. Praha: ICN, 1998, 86 s. ISBN 80-902284-4-5. info
- STEINMANN, H. a A. LÖHR. Základy podnikové etiky. 1. vydání. Praha: Victoria Publishing a.s., 1995, 133 s. ISBN 80-85865-56-4. info
- Výukové metody
- Forma výuky: 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky) probíhá 1 x za dva týdny (viz plán práce ve Studijních materiálech). Zdánlivě volný týden slouží k nastudování vždy dvou nových okruhů, které jsou v rámci fyzické výuky seminarizovány. V tomto týdnu samostudia má student možnost plánovaně konzultovat v čase stanoveném rozvrhem.
Student je v úvodní hodině seznámen s podrobným časovým plánem, zadáním semestrálního úkolů (2 publikace a jejich recenzce) včetně termínu a způsobu odevzdání.
Organizační pokyny jsou studentům k dispozici ve složce studijní materiály. Nástroje výuky: student má k dispozici interaktivní osnovu s danými tématy, doplňující materiály má k dispozici ve Studijních materiálech v IS.
Metody výuky: přednáška, práce s textem, práce s obrazem, diskusní metody, samostatná práce studentů, případová výuka. - Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá na základě zkoušky. Pro vykonání zkoušky musí student:
- splnit podmínku 80 % přítomnost na přednáškách, nepřítomnost řádně omluvit e-mailem vyučující.
- zpracovat dvě recenze zadaných publikací (Hagoort a Plamínek).
Zkoušení probíhá ústní formou a bez přípravy. Student si z probraných témat, jež jsou na konci semestru soustředěny do dvou okruhů (jeden okruh má 5 témat), losuje po otázce z každého okruhu.
Řešení dílčích zadání pro seminární část výuky je samozřejmostí. - Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e4f73549a1641c6b21e226ba810c547%40thread.tacv2/conversations?groupId=192566a8-1efc-4703-b09d-ece8b9b45baf&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Zde je platforma pro případnou on-line výuku a komunikaci v rámci předmětu. Do tohoto týmu studenti odevzdávají průběžné seminární výstupy, jejich finální podoba je pak uložena v ISu.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2021/DDMZ302