DSCZ501 Scénografie II

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/4/4. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–12:45 ucebna_A, Út 12:45–13:30 ucebna_A
Předpoklady
Dokončený předmět Scénografie I ZS a LS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s historií, teorií a praxí inscenování v nedivadelních prostorách v souvislosti se současnými tendencemi. Pracovat v nových sociálně-uměleckých souvislostech. Provokovat nová řešení inscenování. Studenti se věnují koncepčně autorsky prostorovému, akustickému, světelnému, vizuálnímu a mediálnímu, zpracování tématu, organizovanému postdramatickými metodami přístupu. Zpracovávají politicko-historické, sociálně-performativní, estetické, emocionální, filosofické či materiální kvality, které obsahuje téma. Text nebo základní téma je v tomto druhu projektu považován za zaměnitelný výchozí bod, který, volně asociován či redukován, dekonstruován a „nenese zodpovědnost“ za konečný výsledek, je pochopen jako otevřený zdroj. Výše uvedené kvality studenti zkoumají jako tekuté a fragilní části události, která je jen do jisté míry inscenovaná, manipulovaná a organizovaná. Součástí úkolu je dále zkoumání role diváka a performera v souvislosti s prostorovým hlediskem. Nabízí se možnost záměny rolí, otázky po sebeprezentaci, distanci, sdílení, a studují se další možnosti osobní či skupinové angažovanosti. K dispozici je zadáno několik nedivadelních prostorů, z nichž jedno si studenti po analýze zvolí za prostředí osobního projektu. Vzhledem k existujícím médiím a sociálním sítím je však prostor neohraničen. Scénografické uchopení tématu je tedy transformováno do existenciální strategické organizace prostoru bez nutnosti lineárních vzorců nebo narativních taktik, ty jsou zde, stejně jako fyzické objekty osvobozeny od zaběhnutých vztahů a podrobovány revizi. Z kritické situace pak mohou vzniknout nové narativní postupy reflektující individuální tvůčí postupy studentů.Rozhovory jsou po celou dobu vedeny veřejně v rámci atelieru, možnost vstoupit do diskuse je otevřena pro každého účastníka.Schopnost okamžitě reagovat a formulovat je pro pro profesi nezbytná. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Znalosti:Student má znalosti z oblasti sociálně-uměleckých a výtvarně-dramaturgických strategií a manipulací, v souvislostech s řešením časoprostorové organizace díla inscenovaného či sdíleného v nedivadelních prostorách. Má znalosti nových forem postdramatické a dekonstuktivní práce s textem, prostorem, materiálem, objektem, světlem a zvukem. Ovládá metody nových tendencí inscenování, které je schopen použít i v klasické divadelní praxi._Dovednosti: Student rozpoznává nosné zdroje a je schopen zpracovat kvalitně podklady pro vznik autorského díla, je schopen kriticky transformovat, inovovat již danné inscenační postupy. Je schopen tvořit koncepty intervenující do veřejného prostoru a performativně se dotknout aktuálních paradigmat. Používá jak konceptuální tak asociativní postupy, kterými rozvíjí tvůrčí projekty. Pracuje s procesuálními metodami, které otevírají nové významové vztahy, posunující hranice oboru.Ve své tvorbě reflektuje nové technologické postupy a experimentuje s jejich dalšími možnostmi. Hledá a spoluvytváří svou tvorbou nová umělecká paradigmata._Způsobilosti: Student je způsobilý pracovat v mezinárodních, vysoce prestižních tvůrčích týmech jako aktivní člen koncepčního vedení projektu. Je způsobilý samostatně vést a zpracovávat své umělecké projekta a je způsobilý tvořit a hodnotit nové vzorce art - strategií. Je způsobilý pracovat v oboru na prestižní úrovni. Student umí vyjádřit a rofmulovat komplikované otázky a témata výtvarným i dramatickým způsobem . Student umí aplikovat a propojit poznatky ze samoastatné tvorby uměleckých projektů s kreativním přístupem k uměleckému provozu. Student rozumí fungování komplikovaných sociálně-umělelckých projektů na špičkové úrovni. Student umí srovnat principy klasického a experimentálního projektu a pracovat s ambivaletnostmi současných uměleských strategií.Umí aplikovat principy nedivadelního přístupu do širšího pole projektových aktivit.
Osnova
  • 1. Jaké jsou nové možnosti inscenování? Co je performativita? Co znamená "nulová zátěž dramatem“? Jaké jsou rozdíly a společné kvality výtvarného a dramatického (prostoru) v uměleckých strategiích posledních 20ti let? Kdo či co a za jakých podmínek formuluje prostor? Inscenování, performování a sdílení nejen v sociálních sítích. (Zadání tématu, ověření příklady) 2. Můžeme chápat výstavu jako představení? Kdy se stává sociální prostor dramatickým nebo výstavním? (Student si vybírá samostatně textovou předlohu jako inspirační zdroj pro vznik vlastního projektu. Text je inspirací, znakem, symbolem, archetypálním kontaktem, vodítkem k vznikajícímu osobnímu příběhu, může k němu být i v konfliktu. 3. Jaká je autentická a stylizovaná artikulace prostoru?Problém likvidnosti, prolínání, nedualitních tendencí. Nabízí se tázka míry transgrese (http://intermedia.ffa.vutbr.cz/transgrese). Je možné, že existence hranic je zpochybněna? Student zpracovává sebraný inspirační materiál, hledá možnostmi přístupu k tématu vzhledem k aktuálnímu kontextu). 4. Hledání zákonitostí organizačně-režijního konceptu projektu. Jaké možnosti nabízí bílý výstavní neiluzivní prostor, jaké jsou jeho archetypální hodnoty? Jaké se nabízejí možné strategie "hry“? Jaký je "osobní příběh“ vzhledem k původnímu tématu? (Psychologické, symbolické, znakové, estetické sociální aspekty prostoru v souvislosti se společensko-politickými tendencemi) 5. Kdo a co participuje na vzniku specifického "site“? Je možnost nebýt performer, když vše je inscenováno? Vede role k odosobnění a ztrátě zodpovědnosti, nebo mění vztah k egu a referenčním hodnotám jedince i skupiny? Role aktéra a diváka ztrácí kontury, dramatičnost a vizualita mohou být neestetické? Co je v apolitické v kontextu současnosti? Škola pozornosti, woyerismus, “být zde a pozoravat pozorování“. Je situace tekutá, nezávázná, otevřená jako gender, vztahy, úhly pohledu...jakou má kvalitu? Jaké jsou kvality postpravdivé skutečnosti? (Osobní příběh, jeho půdorys, herní plán, struktura vztahů, materiálové možnosti) 6. Jaké jsou naše emoce? Do jaké míry je prezentujeme a ne-li, jaký je důvod? Obraz, objekt, prostor, tělo jako příběh, emocionální sdělení. Jaké vztahy definují prostor? (Percepce a její společenský vývoj, možnosti. Diskuse o zobrazovacích strategiích v současném umění) 7. Téma prázdna, které tvoří distanci, kvalitu intervalu, vyprázdnění významu, ztráty přímé návaznosti, změnu paradigmat. Získává příběh nové kvality? Jaké? Jak vzniká indukční pole mezi subjekty/ objekty? Čím se vztahy vyprazdňují? Jaká je hranice nedramatického? Jakou hodnotu má samotné sdílení situace? (Kde, kdy začíná a končí performance? Můžeme přestat performovat? Odevzdat role? Za jakých podmínek? Transhumanismus versus spirituální existence. (Zkoumání narativnosti materiálů, prezentace současných možností skrze nové technologie, konzultace s technologem-profesionálem, prezentace konsekvencí ve filmovém umění) 8.Do jeké míry je „život projekt“? Existence universa je projekt neznámého autora, náš projekt je sdílet s tímto projektem ten svůj. Je možné, že je mnoho neviditelných projektů, které žijeme nevědomě, není jasné jaká máme práva a jak soudit přestupky. Může se zdát, že vše je nejen relativní ale i neprůkazné, periferně pozorujeme pravděpodobnost dalších projektů, protékáme projekty, které na nás nechávají stopy, naše projekty s prostupují s jinými, mizí. Tekutá společnost. Jsme nezávislí na archetypech, protože nepatří do našeho projektu? Do jaké míry řešíme otázku stínu? Jsme na vernisáži okamžiku...? ( Prezentace dosavadní práce - konzultace scénosledu, analýza a ověření konceptu) 9.Makro příběh - Analýza politicko - společenské problematiky, mezinárodních forem vztahů, rozbor středoevropského způsobu vnímání demokracie a její limity v současných souvislostech, otázka etiky, jinakosti, posuzování prostorových vyjádření těchto fenoménů v historii národů. Obraz současného stavu a futurologické či utopické systémy. Mikro příběh versus makro strategie. (Proces - zkoumání zpětného odrazu zadaných témat v současném stavu projektu. Hledání a upřesňování nového způsobu narace, dramaturgické a technologické otázky projektu, jejich definování) 10. Dramaturgická stránka projektu, strategie pohybu diváků / performerů po liniích bodů zájmu. Čtyři druhy diváka (návštěvníka výstavy). Vedení choreografie skupiny, geometrie vztahů přinášející nové roviny vnímání. (Konzultování dosavadního stavu projektu s nezúčastněným kolegou nebo odbporníkem) 11. Pozorování výsledných tendencí a jejich ověřování. Koncepční věrohodnost, vizuální, emocionální, symbolické, konceptuální uchopení celku. Definování nových narativ, strategií a použitých způsobů. Konečná realizace modelu prostoru, obsahu výstavy – videa, fotografie, instalace... 12. Fyzická realizace, redukce, Technologická kontrola. Chyba jako progresivní okamžik procesu. 13. Písemná zpráva reflektující proces, koncept, výsledek projektu jeho možný odraz v budoucnosti. Obraz jako esej. Redukce, adjustace, záznam, dokumentace, portfolio. Konečná instalace. 14. Klauzury – ústní a písemná obhajoba projektu. Hodnocení v kolektivu.
Literatura
    povinná literatura
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
    neurčeno
  • Zálešák, Jan, Minulá budoucnost / Past Future, Tranzit.cz, Vysoké učení technické v Brně, ISBN: 978-80-214-4794-3, 2013 (1. vydání)
  • Marcel Duchamb: Rozmluvy s Pierrem Cabannem,2017, Nakladatelství Tranzit ,ISBN 978-80-87259-39-9, EAN 9788087259399
  • SOWIŃSKA, Agnieszka: Reality From the Bottom Up: Documentary Theatre in Poland. Přel. Benjamin Palof. In Dramaturgy of the Real on the World Stage. CarolMartin (ed.). Palgrave Macmillian 2010
  • BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5. S. 148.
  • Erika Fischer-lichte, The Show and the Gaze of Theatre: A European Perspective (Gesammelte Aufsätze Englisch). University of Iowa Press, 1997, ISBN 0-87745-608-9
  • Lipowetski, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor, 978-80-7260-190-5 ,4. vydání , 2008
  • Kulka J.: Psychologie umění. Praha, SPN 1991. info
  • Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I., Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998 (kapitola 5. Člověk a média: Psychologie masové komunikace). info
  • Atkinson, R. : Psychologie, Portál 2003. info
  • Hayes, N.: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. info
  • Hayesová, N.. Základy sociální psychologie, Portál, Praha 2003. info
  • Nakonečný M.: "Sociální psychologie organizace", Praha, Grada Publishing, 2005. info
  • Aniela Jaffe, Vzpomínky, myšlenky C.G.Junga,1998, Atlantis, Počet stran: 400, ISBN: 80-7108-178-7
  • Le Bon, G. (1994). Psychologie davu. Praha: Kra. info
  • Marina Abramovic, MAI – Marina Abramovic 24 ORE Cultura s.r.l, ISBN: 8866481114,
Výukové metody
Výuka: Přednáška, diskuse, cvičení, seminář, projekt, dílna, výzkum, práce ve veřejném prostoru, adjustační a prezentační práce, dokumentační metody
práce s obrazem, archetypem, asociací, koceptem, materiálem práce s textem, prostorem, zvukem, světlem, časem
Práce v sociálně-politickém, mediálním prostředí.
diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultace koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách, dokumentace projektu, portfolio.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.