DSCZ501 Scénografie II

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
1/4/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 18:00–19:30 uc_C, Pá 16:15–17:45 uc_C
Předpoklady
Dokončený předmět Scénografie I ZS a LS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se zabývá teorií a praxí inscenování v divadelních i nedivadelních prostorách v souvislosti se současnými tendencemi. Zkoumá a provokuje nová řešení inscenování. Studenti se věnují koncepčně autorsky prostorovému, akustickému, světelnému, vizuálnímu a mediálnímu, zpracování tématu, organizovanému postdramatickými a dalšími metodami přístupu. Zpracovávají politicko-historické, sociálně-performativní, estetické, emocionální, filosofické či materiální kvality, které obsahuje téma. Text nebo základní téma je v tomto druhu projektu považován za zaměnitelný výchozí bod, který, volně asociován či redukován, dekonstruován a „nenese zodpovědnost“ za konečný výsledek, je pochopen jako otevřený zdroj. Součástí úkolu je dále zkoumání role performera a diváka (aktéra), principů sebeprezentace, distance, sdílení, možnosti osobní či skupinové angažovanosti. Zabývá se filosofií vnímání, médií v kontextu mediálního prostoru. Scénografické uchopení tématu je tedy transformováno do strategické organizace prostoru bez nutnosti lineárních vzorců nebo narativních taktik, ty jsou zde, stejně jako fyzické objekty osvobozeny od zaběhnutých vztahů a podrobovány revizi. Z kritické situace pak mohou vzniknout nové narativní postupy reflektující individuální tvůčí postupy studentů. Rozhovory jsou po celou dobu vedeny ve skupině jako diskuse. Schopnost okamžitě reagovat a formulovat je pro pro profesi nezbytná. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student má znalosti z oblasti sociálně-uměleckých a výtvarně-dramaturgických strategií a manipulací, v souvislostech s řešením časoprostorové organizace díla inscenovaného či sdíleného v nedivadelních/divadelních prostorách. Má znalosti nových forem postdramatické a dekonstuktivní práce s textem, prostorem, materiálem, objektem, světlem a zvukem. Student rozpoznává nosné zdroje a je schopen zpracovat kvalitně podklady pro vznik autorského díla, je schopen kriticky transformovat, inovovat již danné inscenační postupy. Je schopen tvořit koncepty intervenující do veřejného prostoru a performativně se dotknout aktuálních paradigmat. Používá jak konceptuální tak asociativní postupy, kterými rozvíjí tvůrčí projekty. Pracuje s procesuálními metodami, které otevírají nové významové vztahy, posunující hranice oboru.Ve své tvorbě reflektuje nové technologické postupy a experimentuje s jejich dalšími možnostmi. Student je způsobilý pracovat v mezinárodních tvůrčích týmech jako aktivní člen koncepčního vedení projektu. Je způsobilý samostatně vést a zpracovávat své umělecké projekty, podle svých možností tvořit a hodnotit nové vzorce uměleckých strategií. Je způsobilý pracovat v oboru na prestižní úrovni. Student umí vyjádřit a rofmulovat komplikované otázky a témata výtvarným i dramatickým způsobem . Student umí aplikovat a propojit poznatky ze samoastatné tvorby uměleckých projektů s kreativním přístupem k uměleckému provozu. Rozumí fungování komplikovaných sociálně-umělelckých projektů. Pracuje s ambivaletnostmi současných uměleských strategií.Umí aplikovat principy divadelního přístupu do širšího pole interdisciplinárních aktivit.
Osnova
  • 1. Jaké jsou nové možnosti inscenování? Co je performativita? Co znamená "nulová zátěž dramatem“? Jaké jsou rozdíly a společné kvality výtvarného a dramatického (prostoru) v uměleckých strategiích posledních 20ti let? Kdo či co a za jakých podmínek formuluje prostor? Inscenování, performování a sdílení nejen v sociálních sítích. (Zadání tématu, ověření příklady) 2. Můžeme chápat výstavu jako představení? Kdy se stává sociální prostor dramatickým nebo výstavním? Jaký volíme přístup k osobnímu příběhu, můžeme k němu být i v konfliktu? 3. Jaká je autentická a stylizovaná artikulace prostoru? Jaké jaou kvality prolínání, nedualitních tendencí? Jak je nosná otázka míry transgrese? Jaké jsou důsledky existence hranic? Student zpracovává sebraný inspirační materiál, hledá možnostmi přístupu k tématu vzhledem k aktuálnímu kontextu). 4. Hledání zákonitostí organizačně-režijního konceptu projektu. Jaké možnosti nabízí bílý výstavní neiluzivní prostor, jaké jsou jeho archetypální hodnoty? Jaké se nabízejí možné strategie "hry“? (Psychologické, symbolické, znakové, estetické sociální aspekty prostoru v souvislosti se společensko-politickými tendencemi) 5. Kdo a co participuje na vzniku specifického "site“? Je možnost nebýt performer, když vše je inscenováno? Vede role k odosobnění a ztrátě zodpovědnosti, nebo mění vztah k egu a referenčním hodnotám jedince i skupiny? Role aktéra a diváka v měnících se hodnotách dramatičnosti a vizuality? Co je krásné a co ošklivé? Co je apolitické? Škola pozornosti, woyerismus, “být zde a pozorovat pozorování“. Jaké jsou kvality postpravdivé skutečnosti? (Osobní příběh, jeho půdorys, herní plán, struktura vztahů, materiálové možnosti) 6. Jaké jsou naše emoce? Do jaké míry je prezentujeme a ne-li, jaký je důvod? Obraz, objekt, prostor, tělo jako příběh. Jaké vztahy definují prostor? (Percepce a její společenský vývoj, možnosti. Diskuse o zobrazovacích strategiích v současném umění. 7. Téma prázdna, distance, intervalu, vyprázdnění významu, ztráty přímé návaznosti, změnu paradigmat, napětí. Jak vzniká indukční pole mezi subjekty a objekty? Čím se vztahy vyprazdňují? Jaká je hranice nedramatického? Jakou hodnotu má samotné sdílení situace? Kde, kdy začíná a končí performance? Můžeme přestat performovat? Odevzdat role? Za jakých podmínek? Transhumanismus a spirituální existence.Zkoumání narativnosti materiálů, prezentace současných možností skrze nové technologie, konzultace s technologem-profesionálem, prezentace konsekvencí ve filmovém, mediálním umění. 8.Do jeké míry je „život projekt“? Projekt univesa. Etika performance. Pozorujeme pravděpodobnost dalších projektů, protékáme projekty, které na nás nechávají stopy, naše projekty s prostupují s jinými, mizí. Tekutá společnost. Jsme nezávislí na archetypech, protože nepatří do našeho projektu? Do jaké míry řešíme otázku stínu? (Prezentace dosavadní práce - konzultace, analýza a ověření konceptu) 9.Makro příběh - Analýza politicko - společenské problematiky, středoevropského způsobu vnímání demokracie a její limity v současných souvislostech, otázka jinakosti, posuzování prostorových vyjádření těchto fenoménů v historii národů. Obraz současného stavu a futurologické či utopické systémy. Mikro příběh versus makro strategie. (Proces - zkoumání zpětného odrazu zadaných témat v současném stavu projektu. Hledání a upřesňování nového způsobu narace, dramaturgické a technologické otázky projektu, jejich definování) 10. Dramaturgická stránka projektu, strategie pohybu diváků / performerů po liniích bodů zájmu. Čtyři druhy diváka (návštěvníka výstavy) a jeké další?. Vedení choreografie skupiny, geometrie vztahů přinášející nové roviny vnímání. (Konzultování dosavadního stavu projektu s nezúčastněným kolegou nebo odbporníkem) 11. Pozorování výsledných tendencí a jejich ověřování. Koncepční věrohodnost, vizuální, emocionální, symbolické, konceptuální uchopení celku. Definování nových narativ, strategií a kurátorských způsobů inscenování. Kvality redukce jako součásti tvůrčího procesu. 12. Fyzická realizace, technologický koncept. Chyba jako progresivní okamžik procesu. 13. Písemná zpráva reflektující koncept, proces, výsledek projektu jeho možný odraz v budoucnosti. Obraz jako esej. Adjustace, dokumentace, portfolio. Konečná instalace. 14. Klauzury – ústní a písemná obhajoba projektu. Hodnocení v kolektivu.Událost.
Literatura
    povinná literatura
  • Leehmann, Hans-Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
    neurčeno
  • Zálešák, Jan, Minulá budoucnost / Past Future, Tranzit.cz, Vysoké učení technické v Brně, ISBN: 978-80-214-4794-3, 2013 (1. vydání)
  • Marcel Duchamb: Rozmluvy s Pierrem Cabannem,2017, Nakladatelství Tranzit ,ISBN 978-80-87259-39-9, EAN 9788087259399
  • SOWIŃSKA, Agnieszka: Reality From the Bottom Up: Documentary Theatre in Poland. Přel. Benjamin Palof. In Dramaturgy of the Real on the World Stage. CarolMartin (ed.). Palgrave Macmillian 2010
  • BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5. S. 148.
  • Erika Fischer-lichte, The Show and the Gaze of Theatre: A European Perspective (Gesammelte Aufsätze Englisch). University of Iowa Press, 1997, ISBN 0-87745-608-9
  • Lipowetski, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor, 978-80-7260-190-5 ,4. vydání , 2008
  • Kulka J.: Psychologie umění. Praha, SPN 1991. info
  • Výrost, Jozef, Slaměník, Ivan: Aplikovaná sociální psychologie I., Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998 (kapitola 5. Člověk a média: Psychologie masové komunikace). info
  • Atkinson, R. : Psychologie, Portál 2003. info
  • Hayes, N.: Psychologie týmové práce. Praha: Portál, 2005. info
  • Hayesová, N.. Základy sociální psychologie, Portál, Praha 2003. info
  • Nakonečný M.: "Sociální psychologie organizace", Praha, Grada Publishing, 2005. info
  • Aniela Jaffe, Vzpomínky, myšlenky C.G.Junga,1998, Atlantis, Počet stran: 400, ISBN: 80-7108-178-7
  • Le Bon, G. (1994). Psychologie davu. Praha: Kra. info
  • Marina Abramovic, MAI – Marina Abramovic 24 ORE Cultura s.r.l, ISBN: 8866481114,
Výukové metody
Přednášky, diskuse, cvičení, semináře, dílna, výzkum, práce ve veřejném prostoru, adjustační a prezentační práce, dokumentační metody
práce s obrazem, archetypem, asociací, koceptem, materiálem práce s textem, prostorem, zvukem, světlem, časem
Práce v sociálně-politickém, mediálním prostředí.
diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultace koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách, dokumentace projektu, portfolio, 3 stránky textu - reflexe.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.