M6006z Základy hudební kompozice II

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( M6006l Základy hudební kompozice II )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
Zájem o vhled do oblasti elektronické a počítačové hudby a její tvorby. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II.
Zájemci budou muset absolvovat vstupní pohovor; na základě jeho výsledků budou studenti do tohoto předmětu přijati.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Tento předmět je zaměřen na elektroakustickou část soudobé hudební kompozice. Akcentovány jsou dvě roviny - teoretická a praktická. V teoretické rovině jsou probírány různé metody kompozice elektroakustické hudby za použití technologií od počátku 20. století po dnešek. Probírané metody jsou přímo konfrontovány s kompozicemi světově uznávaných skladatelů, které využívají principy probírané látky. Praktická část je pak zaměřena na seznámení studentů s vlastní tvorbou elektroakustické hudby. Zde budou dosažené vědomosti prakticky procvičovány tím, že budou studenti tvořit vlastní elektroakustické skladby. Pro účast v předmětu jsou podmínkou základní uživatelské znalosti práce s počítačem. Doporučuje se kombinovat s předměty Základy teorie kompozice I. a II. Cílem je v zimním semestru v teoretické části předmětu seznámit posluchače se základními proudy elektronické hudby od počátku století až do současnosti. Metodika výuky předpokládá seznámení s teorií probíraného období a poté s praktickými ukázkami vzniklých děl, či demonstrací zvukových kvalit tohoto období. V letním semestru je cílem v teoretické části předmětu seznámit posluchače s moderním trendem počítačové tvorby elektroakustické hudby a prakticky demonstrovat tvorbu elektroakustických hudebních děl. Během druhého kurzu je posluchač povinen vytvořit vlastní dílo, které je podmínkou k udělení zkoušky. V praktické části budou posluchači vytvářet vlastní individuálně jednoduché elektronické studie.

Osnova
  • Výuka bude probíhat každé liché pondělí v časech 11.50 - 13.25 hod. a 15.10 - 16.45 hod. (učebna č. 011).

    * Osnova přednášek:
    Zimní semestr (ZS):
    1. - 3. Základní proudy elektronické hudby počátkem 20. století - Theremin (Těrmen Vox), Thaddeus Cahill (Teleharmonium), Ondes Martenot (Martenotovy vlny).
    4. - 6. 40. a 50. léta - vynález magnetofonového pásu, konkrétní hudba, Max Matthews a jeho Music 1, RCA Mark II Sound Synthetiser. Aplikace v dílech Pierra Schaffera, Pierra Henryho, Carlheinze Stockhausena, Pierra Bouleze, Edgara Varese a Iannise Xenakise.
    7. - 10. 60. a 70. léta - Analogová syntéza, frekvenční modulace, syntezátor Buchla v díle Mortona Subbotnicka, Robert Moog a jeho syntezátory, přesahy do jiných žánrů.
    11. - 12. 70. a 80. léta - Úsvit digitálních syntezátorů. Přesun role syntezátorů na pole komerční hudby. Aditivní a granulární syntéza ve vážné hudbě.
    13. Zápočet.

    Letní semestr (LS):
    1. - 3. Praktické objasnění pojmů sekvencer, syntezátor, sampler a jejich následné využití.
    4. - 5. Objasnění VST modelu.
    6. - 7. Estetika elektroakustického díla.
    8. - 9. Stříhání zvuku, tvorba samplů a smyček v programech Sound Forge, Wave Lab a Gold Wave.
    10. - 11. Kombinace samplů a syntezátorů v programu Cubase SX.
    12. Produkce elektroakustické skladby.
    13. Zápočet.

    Vzhledem k individuální výuce ve cvičení, jehož povaha je ryze tvůrčí a časově nedefinovatelná, se osnova cvičení neuvádí.
Literatura
  • Middleton, Ch.: The complete guide to Digital Audio, Muska Lipman Publishing, 2003. info
  • Harrison, Ch., Wood, P.: Art in Therory 1900-2000, Blackwell Publishing, 2002. info
  • Li, Z.-L., Drew, M. S.: Fundamentals of Multimedia, Pearson/Prentice Hall, 2004. info
Výukové metody
Přednáška je hromadná, cvičení formou individuální výuky.
Metody hodnocení
V zimním semestru zápočet, v letním semestru klasifikovaný zápočet. Podmínkou pro získání zápočtu a zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019.